Havstrømmen går i mod Mærsk på børsen fredag, hvor aktien daler tungest i eliteindekset C25.
Den sure fredagsstemning handler om én ting, mener aktiechef i Artha Kapitalforvaltning, Lars Hytting:
»Fragtrater, fragtrater, fragtrater,« skriver han til Euroinvestor.
Netop fragtrater er i spotlys på fredage, hvor det anerkendte Shanghai Containerized Freight Index, SCFI, tager temperaturen på, hvad det koster at fragte containere fra de største kinesiske havne og ud i verden.
I dag viste indekset en fremgang, der var en anelse til den sløje side, konstaterer aktiechefen:
»Nu viser det at SCFI kun steg 1,5 % sidste uge – trods den megen uro. Med de stigninger aktien har taget, så er der tydeligvis flere, der har købt ind i forventning om højere rater.«
Læs også: Lille dansk aktie eksploderer
Tilbagegangen fredag står i kontrast til, at Mærsk har haft vind i sejlene på det seneste. Selvom det kan lyde makabert, så har rederiet nydt godt af, at houthi-bevægelsen har sendt missiler ind over skibe – også Mærsks egne – i Det Røde Hav.
Det betyder nemlig, at skibene i højere grad sejler syd om Afrika, hvilket giver længere sejltid, dyrere fragt og dermed en optur i fragtraterne.
»Vi ved A. P. Møller-Mærsk kan skovle penge ind ved højere rater, og derfor er aktien allerede steget over 11 pct. i år på uroen,« konstaterer Lars Hytting.
Martin Munk, der er senioraktierådgiver i Jyske Bank, vurderer, at Mærsks tilbagegang fredag kan skyldes gevinsthjemtagning ovenpå flere uger med fremgang i aktien.
Mærsks gængse B-aktie taber 3,9 pct. knap tre timer inden, at børsen holder weekend.


Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner