De fortsatte angreb på skibe i Det Røde Hav vil komme til at få en »massiv indflydelse« på shippingindustrien i det nuværende kvartal, og det vil fortsætte med at presse fragtraterne op.
Sådan lyder det fra administrerende direktør i Mærsk, Vincent Clerc, ifølge Bloomberg News.
Mærsk og andre shippingvirksomheder undgår lige nu Adenbugten og sejler rundt om Afrika via Kap Det Gode Håb. Det skyldes gentagne angreb fra Houthi-bevægelsen mod diverse fragtskibe.
Konflikten i Det Røde Hav er intensiveret de seneste uger, da gruppen formåede at synke et kommercielt skib med et droneangreb.
Dermed vil konflikten fortsætte med at forstyrre forsyningskæder for transportører og virksomheder i de kommende måneder, lyder det fra Mærsk-topchefen i et møde til deres kunder i sidste uge, som rederiet har uploadet et mødereferat fra på deres hjemmeside mandag, ifølge Bloomberg News.
Flere rederier har undgået området siden slutningen af sidste år, hvor Houthierne begyndte deres angreb som en kommentar på konflikten mellem Israel og Hamas, der blev sat i gang den 7. oktober.
Det har gjort det nødvendigt for rederierne at sejle udenom Afrika, hvilket har sendt fragtraterne op. Det har ført til, at det danske rederi Mærsk allerede har hævet sine forventninger til helåret 2024 to gange i år, som en konsekvens af problematikken i Det Røde Hav, der har en større påvirkning af de globale forsyningskæder end ventet, skrive Bloomberg News.
Tirsdag eftermiddag falder Mærsk-aktien tilbage med 2,4 pct. Siden årets start er Mærsk-aktien nede med omkring 2,8 pct.
Læs også: Stjerneinvestor løfter sløret: Her er planen for Warren Buffetts mange milliarder, når han dør

Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner