Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

I dag leverede shippinggiganten et solidt 2023-resultat, som i stor udstrækning, lever op til analytikernes forventninger. Alligevel faldt aktiekursen med 13 pct. i kølvandet på regnskabsaflæggelsen. Forklaringen skal findes i ledelsens ekstremt lave guidance for 2024. 

Selvom de forventer, at den generelle vækst i containermængden vil stige med 2,5-4,5 pct., og at Mærsk vil vokse på linje med markedet, forventer de stadig at tabe penge i 2024. Ledelsens guidance for 2024 er et driftsunderskud (EBIT) på mellem -5 og 0 mia. dollars.

 Det kommer som en stor overraskelse og er noget af en kontrast til de sidste par år, hvor de har skovlet penge ind. Men mens 2021, 2022 og starten af 2023 var præget af containerunderkapacitet i branchen, er der kommet flere skibe og mere kapacitet ind på markedet, og det vil fortsætte i 2024. 

Læs også: Mærsk-nedturen tager til i styrke

Det maritime analysehus Drewry forventer en betydelig overkapacitet i branchen på op til 25 pct. i 2024 og fremover. Det vil lægge pres på Mærsks fragtrater og indtjening. Dette kommer ellers på et tidspunkt, hvor vi har set, at konflikten i Det Røde Hav har ført til en reduktion i kapaciteten på grund af den cirka ti dage længere sejltid syd for Afrika. 

Denne midlertidige reduktion har skudt fragterne i vejret, og fået prisen på en 40 fods container fra Østasien til Europa til at stige med en faktor 3 til omkring 4.500 dollars. Det er bestemt positivt for Mærsks indtjening. Men konflikten og de forhøjede fragtrater kan vise sig at være midlertidige. 

Selvom det har taget længere tid end først antaget, kan en løsning på konflikten normalisere fragtraterne ret hurtigt. Desuden er der på trods af den aktuelle kapacitetsreduktion stadig en generel overkapacitet på markedet. 

Det kan betyde, at fragtraterne vil begynde at arbejde sig mod et normalt niveau, efterhånden som containerrederierne tilpasser sig den nye situation. Det er sandsynligvis det scenarie, Mærsk ser udfolde sig i løbet af året, og derfor leverer en så skuffende guidance til 2024.

Læs også: Strateg dumper Mærsk-regnskab: 'Kan ikke se noget positivt'

Læs også: Mærsk fraskiller og vil børsnotere datterselskab