Henter kommentarer

Markedsanalytiker om Tesla: Ny tid venter


En ny tid venter den amerikanske elbilproducent.

Det vurderer eToros globale markedsanalytiker, Josh Gilbert, i en kommentar om den amerikanske elbilproducent.

Tesla fremlagde onsdag efter børsluk regnskab for fjerde kvartal, som indeholdt Teslas forventning til 2023. Reaktionen i eftermarkedet var en stigning til Tesla-aktien på 5 pct.

»Wall Street vil kunne lide denne rapport med realistiske leveringstal og stærk efterspørgsel fra januars prisnedsættelser, hvilket afhjælper bekymringer. Det, der står klart, er, at den lette tur for Tesla er forbi. Musk skal nu navigere Tesla gennem det, han kalder et usikkert økonomisk miljø og de mest intense udfordringer, siden Tesla blev verdens største bilproducent,« skriver Josh Gilbert i en kommentar.

Tesla fremviste ifølge ham et opsigtsvækkende kvartalsregnskab. For ham at se var der tale om »et af de vigtigste indtjeningsresultater i mange år« for elbilproducenten.

Det skal ses i lyset af, at Tesla og aktionærerne har været igennem et år »fyldt med drama« takket være topchef Elon Musks Twitter-køb, nedlukninger i Kina, et barskt bear marked samt tvivl om efterspørgslen på Tesla.

Det er ifølge ham værd at bide mærke i, at Tesla har forsikret investorer om, at produktionen vil fortsætte med at stige, ligesom Tesla har sat mål for, hvordan biler selskabet vil levere i år. Tesla vil levere 1,8 millioner køretøjer i 2023.

»Bruttomarginer, en af ​​Teslas mest imponerende fundamentaler, begynder at falde og kunne være faldet yderligere. Inflationspres, høje råvareomkostninger og nylige prisnedsættelser vil have en indvirkning, men i sammenhæng er bruttomarginerne stadig overordentlig høje sammenlignet med det bredere bilmarked. Det ser dog ud til, at Musk fokuserer på volumener for at vinde markedsandele frem for marginer,« påpeger markedsanalytikeren.

Teslas topchef har i forbindelse med regnskabet lagt vægt på, at Tesla har 136 mia. kr.i kontanter. Det er ifølge Josh Gilberg en betydelig mængde penge, som Tesla har til at »overleve« det grumsede billede, som økonomien kan ende med at byde Tesla.