Matas-topchef: Julesalget bedre end vi havde drømt om


På baggrund af et "stjernegodt" julesalg oppræciserer Matas forventningerne til regnskabsåret 2019/20.

Ifølge selskabets administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, klappede alting, og både i butikkerne og på nettet kom flere kunder, som samtidig også brugte flere penge i gennemsnit.

- Julesalget kom bedre ud, end vi forventede og havde turdet drømme om, det var virkelig et kvartal, hvor alting klappede.

- Der har været flere kunder gennem kasseapparaterne og på nettet, og de har også brugt flere penge i gennemsnit, siger Gregers Wedell-Wedellsborg efter handelsopdateringen fra selskabet til Ritzau Finans.

På baggrund af udviklingen oppræciserer Matas forventningerne til salget, idet selskabet nu venter en omsætningsvækst på omkring 5 pct. mod tidligere 3,5-5,5 pct.

Og den underliggende omsætningsvækst, like-for-like, ses nu på omkring 1,5 pct. mod en tidligere forventning på 0,5-1,5 pct.

Matas omsatte i tredje kvartal, som omfatter perioden fra 1. oktober til 31. december, for 1173 mio. kr., hvilket var 7,4 pct. mere end i samme periode året før.

Salget i butikker, som også blev drevet på samme tidspunkt året før, like for like-salget, steg i perioden med 4,7 pct.

- Det var en jul, hvor alting klappede, og hvor både vores butikker klarede sig rigtigt fornuftigt, og hvor vi samtidig havde en meget høj vækst på nettet - og hvor nettet og butikkerne spillede super godt sammen.

- Det betød at vi fik den her fantastiske rekordjul, hvor vi både havde det største kvartal i vores historie og vi havde den højeste vækst i 24 kvartaler på den organiske vækst og en vækst på 84 pct. vækst på nettet, hvilket også er en vækstrekord for os, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Har I gjort noget anderledes i år end tidligere?

- Vi har virkelig bestræbt os på at have kapaciteten til at levere hurtigt, når der bliver bestilt på nettet. Så vi har investeret i at have en ny webshop, som har haft kræfterne til, for eksempel efter black friday, at levere hurtigt ud, så kunderne ikke skulle vente på pakkerne.

- Så vi har været rigtigt hurtigt ude med de leveringer, som er blevet bestilt på nettet, og der er rigtigt mange, der også har valgt at hente pakkerne i butikkerne, og det betyder, at nettet og butikkerne spiller sammen. Vi sælger samlet set mere, fordi vi er begge steder og de to steder spiller sammen, siger Matas-direktøren.

Fremadrettet handler det for selskabet om at forsætte sin strategi om at forny Matas. Det seneste år har selskabets som led i den strategi haft travlt med at modernisere butikker, og det fortsæter ligesom der investeres yderligere i nethandel.

- Det er en fortsættelse af vores strategi om at forny Matas og om at gennemføre den digitale transformation og også at blive en digital leder. Vi har masser at gøre endnu, men vi er på vej i den rigtige retning, og kunderne tager imod den fornyelse, som vi har sat gang i, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Investorerne har også taget godt imod Matas' opdatering om julesalget. Efter et kvarters handel onsdag er selskabets aktie steget 8,5 pct. til 58,60 kr.

/ritzau/FINANS