Henter kommentarer

Matas-topchef vil fordoble milliard-salg over de næste fem år


 
I videoen ovenfor kan du se mere om det danske aktieindeks, C25-indekset
Vis mere

Med lukkede forretninger og en ny normal har coronapandemien vendt op og ned på detailhandlen for Matas. Det betyder, at selskabet nu har nået sit omsætningsmål på fire mia. kr. to år før tid.

Selv vurderer Matas, at det er corona og især online-salget, der har sikret indfrielse af målet allerede i år og en vækst på 12,9 pct. i regnskabsåret i forhold til året før.

Onlinesalget var i vækst hele året og rundede 1 mia. kr. Et tal, som selskabet ynder at fordoble frem mod 2025/26.

- Vi vil fastholde fremgangen. Vi vil investere mere og tænke langsigtet vækst. Vi tror på, at vi kan fordoble det digitale salg over de næste fem år blandt andet ved at øge sortimentet.

- Kunderne får mere at vælge mellem, og den rolle inden for sundhed, vi har fået under corona, vil vi satse på, siger administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg til Ritzau Finans.

Det nye mål er en del af en større opdateret strategisk retning, som selskabet uddyber på en kapitalmarkedsdag 18. august 2021.

DIGITALISERINGEN STÅR SIN PRØVE

Matas satte allerede i 2018 mere fokus på digitalisering af virksomheden, og ifølge Matas var selskabet derfor bedre rustet, da onlinesalget eksploderede under corona.

- Det er et exceptionelt regnskab med to historier. Corona har betydet, at efterspørgslen har været høj. Og det er et regnskab, der også sætter to streger under, at vores digitale omstilling har stået sin prøve, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas' hjemmeside er blevet målt til at være den næstmest benyttede webshop i Danmark af Dansk Erhverv, og udgør over en fjerdedel af gruppens omsætning.

SALGET I BUTIKKER PÅ VEJ TILBAGE

Selvom at mange har nydt godt af shopping under dynen og fragt til hoveddøren, så foretrækker mange også den fysiske butiksoplevelse ved at handle i Matas.

- I øjeblikket ser vi høje niveauer for onlinesalg, men butikkerne kommer også tilbage og er på vej mod niveauet før corona, så der er ingen tvivl om, at vi har fået nye vaner, men at vi også har savnet noget ved det gamle. Detailhandlens fremtid er kombinationen, slutter topchefen.

Matas vurderer, at handlen er midt i en skumringstid, og at virksomheden ikke skal diktere, hvor kunderne skal handle, men give kunderne forskellige muligheder.

Torsdag formiddag falder Matas-aktien 4,4 pct til 105,5 kr.

Læs også: Matas leverer stor omsætningsvækst

Læs også: Bavarian-chef: Positiv dialog om finansiering af coronavaccine

/ritzau/FINANS