Henter kommentarer

Nike-chef efter overraskende godt salg: »Vi ved, vi har meget tilbage at bevise«

Nike er fortsat i gang med sin turnaround: Sportsmastodonten prøver at komme tilbage på sporet efter nogle hårde år, og selskabet satser på kerneprodukter som løb og træning i stedet for flere modevarer.
Nike er fortsat i gang med sin turnaround: Sportsmastodonten prøver at komme tilbage på sporet efter nogle hårde år, og selskabet satser på kerneprodukter som løb og træning i stedet for flere modevarer. Foto: Nicolas Asfouri/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Sportstøjsgiganten Nike viser tegn på bedring i sin turnaround-indsats, men topchefen erkender, at der stadig er lang vej igen. Virksomheden, der er verdens største inden for sportstøj, oplevede et salgsfald på 1 pct. i det seneste kvartal. 

Det fald var dog mindre end ventet af analytikerne, og et samlet salg på 11,7 mia. dollar overgik Wall Streets forventninger på 11 mia. dollar, skriver Bloomberg News.

Det sker på et tidspunkt, hvor Nike-aktien handler til en P/E-værdi på 35. Du betaler med andre ord 35 kroner for hver krone, som sportsmastodonten tjener i overskud om året. Til sammenligning betaler man 27 kr. for hver krone, som konkurrenten Adidas tjener i overskud om året.

Fremgangen skyldes især forbedringer inden for både engrosforretningen og løbesegmentet, som tidligere har været svage punkter. 

Nike har arbejdet på at rydde op i gammelt varelager og omorganisere virksomhedens struktur, herunder udskiftning af flere ledende medarbejdere.

På en investorkonference udtalte administrerende direktør Elliott Hill: 

»Vi ved, vi har meget tilbage at bevise«. Han understregede dog også fremgang inden for løbesko, hvor redesign af tre store serier har medført over 20 pct. salgsvækst i kategorien i det indeværende kvartal. Virksomheden vender desuden tilbage til Amazon.com Inc. efter seks års fravær.

Trods de positive signaler kæmper Nike fortsat med udfordringer som stigende toldsatser, der forventes at koste 1,5 mia. dollar, og svigtende salg i Greater China-regionen. Også Converse-mærket, der er ejet af Nike, oplever et markant fald på 28 pct. i salget.

For investorer og andre interesserede, der ønsker at dykke dybere ned i Nikes historie og forstå virksomhedens DNA, er bogen 'Shoe Dog' en oplagt mulighed. Bogen, der er skrevet af Nikes medstifter, Phil Knight, giver et unikt indblik i virksomhedens spæde start og udvikling.

Bogen fortæller den fascinerende historie om, hvordan Knight startede med at importere japanske løbesko og endte med at skabe en af verdens mest genkendelige brands.

'Shoe Dog' beskriver de mange udfordringer, risici og afgørende beslutninger, der formede Nike, og giver læseren en dybere forståelse af den innovative og konkurrencedygtige ånd, der stadig driver virksomheden i dag.