Der er flere ting, der kan forklare, hvorfor Nordea har købt Topdanmarks livsforsikringsaktiviteter.
Det vurderer Nordnets investeringsøkonom Per Hansen om handlen, der er blevet offentliggjort fredag morgen.
»Indtjeningen er for lille. Kapitalkrav er store og stigende og fokus er på at rendyrke sin forretning,« lyder det fra Per Hansen om, hvorfor Topdanmark sælger.
Opkøbet er på godt to milliarder og ganske som ventet, mener han. Det svarer - korrigeret for størrelse og forretningsomfang - nemlig til den pris, som Alm. Brand fik for sine livsforsikringaktiviteter, forklarer han.
»Topdanmark er nu blevet helt ligesom de andre danske forsikringsselskaber, som har rendyrket deres forretning og hvor Codan, Top, Tryg og ALM Brand nu alle har skilt sig af med deres livsforsikringsaktiviteter,« forklarer Per Hansen.
Læs også: Her brager aktiefesten løs: 'Det er stedet at være'
Læs også: Nordnet: Oliens himmelflugt vækker stadig bekymring
