Henter kommentarer

Nordnet tordner mod SAS-aktien: 'Umulig, risikofyldt og turbulent investeringscase'

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Investorer, der køber SAS-aktier, skal tro overordentlig meget på flyselskabet.

Det indtryk efterlader Nordnets investeringsøkonom Per Hansen i en ny kommentar onsdag morgen.

»SAS forbliver en umulig, risikofyldt og turbulent investeringscase,« vurderer han.

Læs også: Nordea: Du er lige blevet foræret en opkøbsmulighed

For investeringsøkonomen at se er SAS presset på alle fronter. Det sker i slipstrømmen på, at flyselskabet tirsdag kom med friske regnskabstal, der blandt andet afslørede, at SAS landede et underskud før skat på 2,6 mia i første kvartal.

Hos Nordnet hæfter man sig ved, at SAS har udnyttet den likviditetsmæssige livline på tre mia. fra den danske og svenske stat, og »at det finansielle nødberedskab er opbrugt i tillæg til de nye egenkapitalpenge og konvertering af gæld, som SAS foretog i 2020.«

Læs også: Krigsfrygt rammer bilaktier hårdt

Tirsdag fremlagde det skandinaviske flyselskab derfor en ny strategi. Det kriseramte flyselskab vil refokusere sin langdistanceflyvning og udvide den eksisterende spareplan. SAS vil samtidig udstede nye aktier, meddelte selskabet tirsdag.

Selvom selskabets cash flow lige nu nyder godt af, at kunderne i øjeblikket køber flybilletter til senere på året, står SAS til at flyve ud af det indeværende år med et større underskud, fremhæver Nordnet.

Læs også: Kæmpe investeringsbank: Risiko for ny aktienedtur

SAS er ifølge Per Hansen udfordret af, at man »har for få fly i luften. De har for lav belægningsgrad. Det er svært at videresende de høje brændstofpriser til kunderne på grund af konkurrencen. Som om det ikke var nok: Forude venter lavere rejseaktivitet fra det erhvervsliv, som SAS tjener sine penge på ved at sælge flexible billetter til højre priser,« forklarer han og tilføjer:

»SAS er den flyvende humlebi, som flyver på trods. Investorerne har fået stillet i udsigt at de skal købe flere aktier, men kender ikke vilkår og tidshorisont. Det svarer til at sende risikopræmien på flyvetur uden at vide hvornår den ender. Det bliver til den tid mere af den udvanding, som der har været alt for meget af alt for længe.«