Den norske forsknings – og uddannelsesminister Ola Borten Moe er havnet i en problematisk sag i forbindelse med at han har købt aktier i våbenselskabet Kongsberg Gruppen.
Ola Borten Moe, der også er næstformand i det norske Senterpartiet, deltog i januar i et regeringsmøde om en milliardkontrakt med ammunitionsproducenten Nammo. Problemet er, at han ugen før købte aktier for mere end 400.000 norske kroner i Kongsberg Gruppen, som indirekte ejer 25 pct. af Nammo gennem en finsk våbenleverandør.
Dermed har ministeren været på kant med de norske habilitetsregler, erkender han i et interview med norske finansavis E24.
»Det er en alvorlig sag, det er en pinlig sag, og det er en sag, der vil sætte spørgsmålstegn ved min integritet og helt sikkert også regeringens,« siger Ola Borten Moe til avisen.
Læs også: NATO opfodrer til investeringer i våben – sådan gør danske pensionsgiganter
Ministeren har derudover også brudt de norske habilitetsregler, da han deltog på et regeringsmøde om at øge budgetrammen for aftalen med Nammo d. 30 marts, skriver E24.
Derudover skulle ministeren også have brudt retningslinjerne for norske regeringsmedlemmers handel med aktier i forbindelse med køb af aktier i Kongsberg Gruppen, gødningsproducenten Yara og den norske bank Sparebank 1 SMN, skriver avisen.
Ola Borten Moe udtaler til avisen at han ønsker at fortsætte som minister, såfremt han stadig har opbakning til det. Den norske statsminister Jonas Gahr Støre har ikke udtalt sig i sagen.
Se listen: Disse våbenaktier har store danske pensionskasser i porteføljer
Nu sker det: Stor dansk bank skrotter Dankortet
