Salget af elbiler fortsætter med at buldre frem i Danmark.

Det har muligvis noget med prisen at gøre, for den har nemlig været faldende igennem hele 2024.

Det viser en opgørelse foretaget af elbiil.dk.

De seneste salgstal for september blev tirsdag morgen offentliggjort af Mobility Denmark, og her blev der endnu en gang sat rekord.

Således blev der i september indregistreret i alt 15.567 nye personbiler i Danmark, og heraf var 8.901 elbiler. Det svarer til 57 procent, og det er den højeste andel nogensinde.

Samtidig viser tallene for det netop overståede tredje kvartal, at salget af nye elbiler er steget med næsten 50 procent i forhold til samme periode sidste år.

Det er værd at bemærke, at ser man på det samlede bilsalg, er niveauet det samme som i tredje kvartal af 2023.

Dertil kommer, at danskere i tusindvis i 2024 har brugtimporteret næsten nye elbiler fra især Tyskland, så bestanden er eksploderet til 300.000 elbiler på de danske veje.

At salget og interessen er stigende blandt danskerne skyldes muligvis også, at prisen har været faldende, vurderer Daniel Andersen fra elbiil.dk over for B.T..

Hans opgørelse viser nemlig, at den gennemsnitlige pris på de 30 mest solgte elbilmodeller i Danmark i 2024 er faldet med ni procent – eller cirka 43.000 kroner. Fra 454.660 kroner til gennemsnitligt 411.570 kroner.

Den gennemsnitlige pris på de 30 mest populære elbiler har været faldende i 2024.
Den gennemsnitlige pris på de 30 mest populære elbiler har været faldende i 2024. elbiil.dk

»Prisfaldene er bredt funderet og sker ikke bare på grund af store prisfald på enkelte modeller. Der er tale om gennemsnitlige fald på 21 ud af de 30 mest solgte modeller,« siger Daniel Andersen.

Han peger på, at den gennemsnitlige pris på eksempelvis Tesla Model 3 er faldet, selv om en af udgaverne, Performance, faktisk er kommet tilbage på det danske marked og nu trækker gennemsnitsprisen opad.

Blandt de populære modeller, som gennemsnitligt er sat mest ned i pris, finder man blandt andet Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, VW ID.Buzz, Nissan Ariya og BMW i5.

»Hvor flere sidste år holdt igen, er det nu stort set alle, der har erkendt, at de skal længere ned i pris,« tilføjer han og bemærker, at Volkswagen tirsdag har sat prisen på flere udgaver af ID.4 og en enkelt af ID.3 ned.  

Daniel Andersen peger på, at der er stor konkurrence blandt de forskellige bilmærker i prisniveauet mellem 300.000 og 400.000 kroner netop nu.

Det er forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, enig i, men han tilføjer, at segmentet faktisk er udvidet nedad.

»Interessen for eksempelvis Kia EV6, Cupra Born og nye udgaver af VW ID.3 viser, at hvis man kigger på nye biler fra 270.000 kroner, så rydder elbilerne nærmest bordet,« siger Ilyas Dogru.

Hvis man alene kiggede på salget af nye biler til en pris fra 270.000 kroner og opad, ville andelen af elbiler være langt højere end de 57 procent for september, mener han.

»Hvis man køber ny bil i de prisklasser som privatperson, så kan man ikke komme uden om at overveje en elbil på grund af de løbende besparelser, man kan foretage.« 

Kommer prisfaldende til at fortsætte?

»Det korte svar er ja. Det lidt længere svar er, at vi grundet både årsafslutning og de stramme krav fra EU omkring CO2-udledning forventer mange gode tilbud på elbiler. Det vil dog formentlig typisk være i form af privatleasingtilbud,« siger Ilyas Dogru.

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.