Henter kommentarer

Nyt rekordregnskab - det forventer DSV af fremtiden


Den danske transportkæmpe DSV opjusterer nu forventningerne for 2022.

Det sker med et nyt rekordregnskab fra den danske børskæmpe, der onsdag har fremlagt friske regnskabstal for udviklingen i første kvartal 2022. Tallene viser, at transport og logistikselskabet har nydt godt af udviklingen på fragtmarkedet. DSV forventer, at kaosset på fragtmarkedet fortsætter, hvilket får selskabet til at opjustere udsigterne for hele året.

»Usikkerheden relateret til den globale økonomi er steget i de seneste måneder; vi forventer dog, at de fortsatte afbrydelser af globale forsyningskæder vil understøtte en høj efterspørgsel efter vores tjenester,« lyder det fra DSV.

DSV hæver nu indtjeningsforventningerne til 21-23 mia. mod tidligere 18-20 mia. Det skyldes ikke mindst højere forventninger til, hvordan DSV's opkøb af GIL bidrager til forretningen.

DSV-topchef Jens Bjørn Andersen kalder selv første udviklingen i første kvartal for stærk:

»For 1. kvartal 2022 rapporterer vi et stærkt sæt resultater med indtjeningsvækst på tværs af alle divisioner og et stærkt cash flow. Vi følger planerne for GIL-integrationen og er på vej til at være færdige i 3. kvartal 2022. Markederne er fortsat påvirket af stram kapacitet og overbelastning, og i marts så vi tilbagevenden af ​​COVID-19-lockdowns i Kina – en påmindelse til os alt det, at pandemien stadig ikke er forbi,« lyder det i en forberedt kommentar.

DSV-topchefen fremhæver, at den »vanskelige« situation i Ukraine, og at DSV-forsendelser til og fra Rusland og Hviderusland er stoppet, bortset fra visse humanitære forsendelser. DSV er samtidig ved at »afhænde og forlade vores aktiviteter i Rusland.«

»Den direkte økonomiske påvirkning er ikke væsentlig, da den samlede omsætning i Ukraine, Rusland og Hviderusland udgør mindre end 1 pct. af koncernens omsætning. Alligevel har situationen påvirket markederne negativt på flere måder, især for luft- og vejtransport, og vi gør fortsat vores bedste for at finde kapacitet og alternative løsninger til vores kunder,« lyder det fra Jens Bjørn Andersen