Flere store medicinalselskaber forsøger nu at få en bid af det store marked for fedmebehandling, som danske Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly i øjeblikket sidder på.
Senest har medicinalgiganten Pfizer blandt andet ytret ønske om, at komme ind på det potentielt gigantiske marked.
Det er ifølge Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, »kun naturligt« at flere selskaber forsøger at komme ind på markedet, der kan have et samlet salgspotentiale på 100 mia. dollar om bare et par år.
Derfor er det vigtigt for Novo Nordisk, at holde sig skarp i kampen om dominansen på markedet, mener Per Hansen:
»Det handler, som sædvanlig, om at være på tæerne og ikke falde i søvn,« skriver han i en kommentar.
Læs også: Kinesisk aktie i knæ efter »mistænksomme« regnskabstal
Økonomen er dog ikke nervøs for, at Novo Nordisk eller Eli Lilly skal blive indhentet af konkurrenter:
»Mens Novo Nordisk og Eli Lilly sælger for mia. per måned og får finansieret deres fortsatte udvikling og forspring, skal konkurrenter forsøge at spise det forspring bagfra. Det bliver en større opgave og udfordring. Jeg er ikke nervøse for Novo Nordisk, Danmark eller Novo Nordisk-aktien,« skriver Per Hansen.
En af årsagerne til, at Pfizer kan være på vej ind på fedmemarkedet er ifølge Per Hansen, at selskabet har haft det svært de seneste år. Selskabet levede godt på sin corona-vaccine, men har siden haft det svært - og det har man set på aktiekursen.
De seneste tre år har Pfizer-aktien leveret et negativt afkast på 10,5 pct. til sine investorer. I samme periode har Novo og Eli Lilly leveret henholdsvis 216 pct. og 290 pct. de seneste tre år målt i dollar.
