Henter kommentarer

Pandora advarer: Trumps toldkrig kan ramme indtjeningen

Foto: INTS KALNINS
Vis mere

Den danske smykkegiganten Pandora har øget sin indtjening i årets første kvartal, men sænker sine forventninger til årets overskudsgrad en smule. 

Den nye forventning lyder på 'omkring 24 pct', hvilket er lavere end de tidligere udmeldte 24,5 pct. Det fremgår det af smykkefirmaets regnskab tirsdag. 

Regnskabet viser, at Pandora er kommet godt fra start og har øget salget i årets første måneder. Det er ifølge Pandora selv den strategiske plan 'Phoenix', som er med til at sikre de gode resultater.

Pandora har opnået en organisk vækst på 7 pct. Det skyldes både flere butiksåbninger og stigende salg i eksisterende butikker – især i USA, hvor salget voksede med 11 pct.. I Europa var billedet mere blandet

Pandora tjener også mere på hvert solgt smykke.  Bruttomarginen, som er forskellen på, hvad smykket koster at lave, og hvad det sælges for – steg til 80,4 pct. Det skyldes blandt andet højere priser og bedre effektivitet i produktionen. 

Pandora leverede i første kvartal en overskudsgrad (EBIT-margin) på 22,3 pct. Selskabet har med andre ord 22,30 kr. tilbage i driftsoverskud for hver 100 kr., Pandora sælger for.

Pandora fastholder sin forventning om 7-8 pct. organisk vækst i 2025 og peger på fortsat vækst i USA og udvalgte europæiske markeder. Men makroøkonomisk usikkerhed og handelsrisici kan presse indtjeningen yderligere i løbet af året, advarer topchef Alexander Lacik:

»Vi er tilfredse med årets start, men vi opererer i et meget ustabilt globalt miljø. Vi kan ikke kontrollere ydre forhold – kun vores egen eksekvering.«

Pandora vil først give en opdatering på, hvordan potentielle USA-toldsatser kan påvirke 2025-resultaterne og langsigtede mål, når billedet bliver klarere.