
Salget af elbiler buldrer fremad i Danmark.
Men det er langtfra alle, der har fået del i opturen.
Dugfriske tal afslører nemlig, at danskerne stadig tøver med at købe biler fra de kinesiske mærker, som er kommet på markedet i de senere år.
For selv om der lanceres massive reklamekampagner og åbnes showrooms i storbyer, så skal man stadig laaaangt ned på salgslisten (se den længere nede) for at finde de kinesiske bilmærker repræsenteret.
I august måned var BYD Dolphin den bedst sælgende kinesiske bil. Der blev solgt 143 udgaver, og det placerer bilmodellen som nummer 29.
Umiddelbart efter følger Xpeng G6, som netop er kommet til landet, på plads nummer 30 med i alt 135 nyregistrerede.
Det samme billede tegner sig sådan set for hele 2024, hvor den mest solgte kinesiske bil er Xpeng G9, som ligger nummer 31 på salgslisten. Den er solgt til 1.040 danskere.
På mærkeniveau er BYD på 20. pladsen for året frem til udgangen af august med 1.770 solgte biler. Det svarer til en markedsandel på 1,6 procent.
Læs også: Jyske Bank: Det vil der ske med aktierne nu
Euroinvestor og B.T. samarbejder - derfor findes artiklen på Euroinvestor.
»Det tager tid at etablere sig i et marked, og for kinesiske mærker er det fortsat op ad bakke,« konstaterer Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, over for B.T.
Han mener, at det er vigtigt at sondre mellem rene kinesiske mærker og så udenlandske mærker, som eksempelvis Tesla, Volvo og BMW, som har flyttet dele af deres produktionsapparat til Kina.
»Selv om kinesiske producerede elbiler sælger godt, går det knap så godt for de kinesiske bilmærker i Danmark, hvor elbiler ellers sælger i stor stil. Xpeng er de eneste, der har formået at skabe noget hype,« forklarer Ilyas Dogru.
Hvad skyldes den manglende kinesiske succes?
»Danskerne vælger simpelthen ikke kinesiske biler til – og det kan især have noget med prisen at gøre,« siger Ilyas Dogru.
»Når kinesiske mærker kommer til eksempelvis Danmark, vil de gerne vise deres high-end produkter, men kun få er villige til at betale for dem,« tilføjer han.
Læs også: Aktiechefer reagerer på kursdyk: 'Det er så nemt at sælge, det er så svært at købe'
Ilyas Dogru ser dog fortsat muligheder for kinesiske elbiler i Danmark. Det kræver bare én ting:
»Kineserne kan få et gennembrud, men det kræver, at de kommer med elbiler, som har lavere prisskilt,« vurderer han.
Det er ellers ikke, fordi danskerne ikke har taget elbilerne til sig, for tallene for august viser, at 55 procent af de nyregistrerede biler nu kører alene på el.
Ud af de i alt 12.854 nye personbiler, som fik plader på i Danmark i august, var 7.050 elbiler. Det er en højere andel end på noget tidligere tidspunkt.
Og samtidig er det en stigning på 48 procent i forhold til samme måned sidste år.
Dertil kommer, at der i disse dage importeres flere brugte biler – hvoraf langt størstedelen er elbiler – end nogensinde tidligere, peger Ilyas Dogru på.
Marabou-priser, tyveri på restauranter og to hårde sparemetoder er på programmet i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen, hvor B.T.s Penge-chef, Niels Philip Kjeldsen, og B.T.s madekspert, Thomas Castberg, tager emnerne under kærlig behandling.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.
Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.
Læs også: 'Analytiker frygter aktionærerne vil blive ramt af værditab



Genialt: Det her kort skal du have



Stor guide: 57 geniale gaver

















