Hvis du overvejer at købe Novo Nordisk-aktier, skal du huske især én ting.
Sådan lyder advarslen fra Saxo Banks investeringsstrateg, Oskar Barner Bernhardtsen, i et analysenotat om den danske medicinalmastodont.
Investorerne har sendt Novo-aktien massivt op i forventningen om, at det danske selskab kommer til at tjene styrtende med penge på inden for diabetes og fedmeområdet.
B.T. og Euroinvestor samarbejder - derfor findes artiklen også på B.T.
Men som Novo-investor skal du huske, hvad der driver aktiekurserne, påpeger strategen:
»Man skal som investor huske på, at en aktie typisk er værdiansat ud fra hvad der forventes af virksomheden i fremtiden. Derfor er det vigtigt at forstå, hvad forventningerne er til f.eks. Novo Nordisk, hvis man har investeret sin penge i aktien,« forklarer han.
Læs også: Novo Nordisk-aktien er braget op - det mener Jyske Bank om aktien nu
»Håber man som Novo Nordisk-aktionær på, at ens aktier skal stige yderligere i fremtiden, skal man også tro på, at Novo Nordisk kommer til at slå de forventninger, der allerede er til dem nu.«
Kort sagt: Det er ikke nok, at Novo Nordisk 'bare' sælger mere Wegovy, påpeger Oskar Barner Bernhardtsen.
Novo Nordisk skal sælge mere end forventet for, at du som investor kan forvente, at aktien stiger.
Novo-aktien er allerede steget mere end 50 pct, og er med strategens ord nu Europas suverænt største børsnoterede virksomhed og det 14. største selskab i verden takket være sin børsværdi på over 3.100 mia. kr.
Derfor bør du være opmærksom på forventningen til Novo Nordisk de næste 10 år for at forstå, hvad der skal til for, at Novo Nordisk kan levere 'over forventningen'.
Men her gælder det om at huske, at Novo Nordisk ikke er det største selskab, der har specialiseret sig inden for fedme- og diabetesbehandling, når man ser på markedsværdien. Det er derimod Novo Nordisks amerikanske konkurent Eli Lilly.
Læs også: Endnu en Novo-direktør sælger aktier
Den amerikanske mastodont er med en markedsværdi på næsten 4.000 mia. kr. verdenens 10. største selskab.
Det betyder, at Novo Nordisk-aktionærer skal forvente, at Novo Nordisk og Eli Lilly skal kæmpe om fremtidens marked for fedme- og diabetesbehandlinger.
Novo Nordisk har vokset sig stor på baggrund af insulin, som blev brugt til behandling af især diabetes type 1. Insulin udgjorde det meste af Novo Nordisks salg frem til 2021, men salget af insulin blev i 2022 overhalet af salget af GLP-1-produkter, der især bruges til behandling af type 2-diabetes.
GLP-1 produkter består hovedsageligt af lægemidlerne Rybelsus, Victoza og Ozempic.
Det aktive stof i Ozempic er ligesom i Wegovy, Semaglutide, der har vist sig nyttigt i behandlingen af både diabetes 2, men også vægttab. Derfor er Wegovy egentlig ”bare” en forstærket version af Ozempic, som bruges til at opnå vægttab.
Novo Nordisk har de seneste måneder stjålet rampelyset på børsscenen, fordi Wegovy mindsker risikoen for bl.a. hjerte-kar-tilfælde, bemærker Oskar Barner Bernhardsen.
Læs også: Investor om nye Novo-data: 'Det er skelsættende'
Det ændrer dog ikke på, at analytikerne har store forventningerne til Eli Lilly.
Det amerikanske selskab prisfastsættelse er en smule højere i forhold til Novo Nordisks, bemærker Oskar Barner Bernhardtsen.
Det kan i hans optik forklares med, at analytikerne tror, at Eli Lilly vil vokse mere end Novo Nordisk fremadrettet.
»I 2030 er Eli Lilly ventet at have en omsætning på ca. 550 mia. kr. mod forventningen til Novo Nordisk i samme år på ca. 490 mia. På den måde er væksten i årlig omsætning hos Eli Lilly forventet marginalt højere end hos Novo Nordisk,« forklarer strategen.
Eli LIllys har nemlig et modsvar på prdoutker, der har fået investorerne til at banke Novo-aktien i vejret. Eli Lilly har midlerne 'Mounjaro' og 'Zepbound', der svarer til Novo Nordisks Ozempic og Wegowy. Eli Lillys midler har endda vist sig at være »en smule mere effektiv, når det gælder effekten på vægttab,« forklarer han.
Læs også: Novo-direktør om nye data: 'Jeg har aldrig set så stor konsistens'
»Derfor forventer markedet, at Eli Lilly kommer til at få en større del af det samlede vægtabsmarked i fremtiden sammenlignet med Novo Nordisk,« forklarer Saxo Bank-strategen.
Det samlede salg af vægttabsprodukter spås af visse analytikere at ramme 100 mia. dollar i 2030. Bliver det en realitet, kan både Novo Nordisk og Eli Lilly mulighed for at leve op til markedets forventninger til det fremtidigt salg i dag, spår strategen.
Derfor mener man hos Saxo Bank også, at forventningerne til Novo Nordisks indtjening ude i fremtiden er realistisk. Det betyder med strategens ord, at det »sagtens [kan] retfærdiggøres, at Novo Nordisk-aktien kan stige yderligere herfra, hvis de skulle gå hen og levere bedre resultater, end hvad der i dag er forventet.«
Læs også: Novo Nordisk sidder med 'trumf-kort' ifølge analytiker – hør overblikket på 5 minutter
Læs også: Nordnet om dansk darling: Hvis ikke aktien stiger, vil det være skuffende