Et stort skifte truer i horisonten for et af verdens allerstørste rederier, danske A. P. Møller-Mærsk.
Det vurderer Saxo Banks investeringsstrateg, Oskar Barner Bernhardtsen i en kommentar forud for, at containermastodonten fremlægger friske regnskabstal torsdag.
Mærsk har med sine enorme containerskibe specialiseret i at fragte varer over hele verden. Mærsk er naturlig nok derfor meget drevet at containerfragtraterne. Det er årsagen til, at netop udviklingen i fragtraterne vækker bekymring, forklarer han.
»Vi frygter, at raterne kommer til at bevæge sig i mod de lavere niveauer igen drevet af generel overkapacitet i branchen de næste år, og mere information omkring overkapacitet i branchen bliver det, som jeg holder mest øje med i regnskabet i morgen (torsdag, red),« forklarer strategen.
»Mærsk har desværre svært ved at gøre det store ved de lavere fragtrater, og derfor er det vigtigt, at de beviser, at de kan drive interne forbedringer og besparelser hurtigere end hvad markedet forventer,« tilføjer Oskar Barner Bernhardtsen.
At fragtraterne har betydning for A. P. Møller- Mærsk kunne eksempelvis ses i forbindelse med uroen omkring Det Røde Havn. Frem til uroen omkring Suez-kanalen, skete der et stødvist fald i raterne, bemærker strategen. Efter uroen er raterne omvendt kommet en del op. Det er til dels positivt for Mærsk og for selskabets indtjening, påpeger han.
»Mærsk er derfor i øjeblikket på mange møder en effektivitets-investeringscase,« tilføjer Saxo Bank-strategen.
