Simcorp-topchef i forudsigelse: Sådan kan det se ud om 10 år


Klaus Holse, administrerende direktør i SimCorp.
Klaus Holse, administrerende direktør i SimCorp. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Vis mere

Samarbejde med dataleverandører, indeksleverandører, depotbanker og andre typer af virksomheder er blevet en større del af strategien hos Simcorp, der på nuværende tidspunkt har indgået op mod 50 partnerskaber. I løbet af de næste fem år kan det tal fordobles.

Længere ude i fremtiden kan antallet af partnerskaber nærmest eksplodere hos den danske softwarekoncern, der har besluttet, at den vil åbne dele af platformen op for virksomheder, der ønsker at integrere deres løsninger med Simcorps kerneprodukt, Simcorp Dimension, og dermed blive synlige for de store kapitalforvaltere og kapitalejere, der benytter softwareselskabets platform.

- Hvis du spoler tiden bare fem år frem, så er vi på den anden side af 100 partnerskaber, og om ti år er vi måske på 1000. Efterhånden som vores system åbnes op, og der kommer flere og flere grænseflader, vil det blive nemmere og nemmere. Det er et stort marked med et stort potentiale, siger Klaus Holse, der er administrerende direktør hos Simcorp, i et interview med Ritzau Finans om selskabets seneste strategiopdatering.

Simcorps hovedløsning, Simcorp Dimension, er et integreret front-to-back investment management-system rettet mod store investerings-, pensions- og forsikringsselskaber, der har brug for et hav af værktøjer og data til at administrere deres fonde, aktier, obligationer, derivater og deres porteføljer generelt.

- Det vi har set i alle andre brancher er, at det er de åbne økosystemer, der ender med at vinde over dem, der ikke har åbnet sig. Det giver også os en fordel, når vi skal ud til en potentiel ny kunde, at vi kan tilbyde en lang række flere muligheder gennem systemet. På den måde kommer du til at kunne tilbyde noget, der er større end dig selv, siger Simcorps topchef.

- Selv om vi bruger 80-90 mio. euro på forskning og udvikling, og der sidder 700 mand og fokuserer på det, så er det begrænset, hvor meget de kan lave. De kan bare ikke nå alt det, som forskellige kunder har brug for. Derfor vil vi gerne åbne platformen op for de tusindvis af folk, der sidder andre steder og laver alt muligt andet, som vores kunder også kan have brug for. På den måde stiller vi deres løsninger til rådighed for vores kunder og sørger for, at de ved, at muligheden nu er der, fortsætter han.

Ved at indgå partnerskaber med andre virksomheder kan Simcorp dermed løbende udbygge mulighederne for kunderne, der bruger systemet, uden at det får stor betydning for selskabets egne omkostninger til forskning og udvikling (R&D).

- Omkostningerne ved det her er overskuelige. Vi bruger 80-90 mio. euro på R&D om året, og det her kommer ikke til at rokke meget ved det, siger Klaus Holse.

LIGHEDER MED APPSTORE OG GOOGLE PLAY

Direktøren sammenligner metoden til at udbygge platformen med den udvikling, der er sket inden for mobiltelefoner. Når man i dag køber en smartphone - enten en Iphone eller en Android - får brugerne også adgang til Appstore eller Google Play, hvor det er muligt at hente forskellige applikationer som netbank, sociale medier, mailprogrammer, streamingtjenester og billetudbydere, der skaber merværdi hos brugeren.

Typisk er de applikationer udviklet af selvstændige selskaber, der hos smartphone-udvikleren har fået adgang til de informationer, der er nødvendige for at udvikle løsninger, der passer til telefonens styresystem. Det kan eksempelvis være, hvordan stemmestyringsværktøjet, kameraet, lokalitetstjenester og teksten på skærmen fungerer.

- Der bliver stillet alt det til rådighed, som er nødvendigt for udviklerne. Så kan hvem som helst gøre brug af det og dermed udvikle en app, som brugerne kan hente ned. På samme måde åbner vi Simcorp Dimension op gennem en række konkrete interfaces, som andre vil kunne bruge til at udvikle løsninger til systemet.

- I stedet for "én til én"-partnerskaber, som er måden vi har kørt det på indtil videre, bliver det til "én til mange"-partnerskaber. Derfor kan vi gå fra at have 10 partnerskaber til at have 100 og siden til at have 1000, fordi det bliver en standardiseret måde at gøre det på, forklarer Klaus Holse.

ÅBNER FOR EN RÆKKE FLADER I SYSTEMET

Han henviser til, at Simcorp tidligere primært har indgået bilaterale partnerskaber med store virksomheder, som selskabet derefter løbende har arbejdet tæt sammen med for at få deres eget og partnerens systemer til at snakke sammen.

I fremtiden vil partnerskaberne ikke nødvendigvis blive indgået på samme måde som tidligere. Virksomhederne får nemlig mulighed for at arbejde med at få deres løsninger til at passe til den danske softwarekoncerns system på egen hånd.

- Når vi åbner en række standardinterfaces, så siger vi også til alle leverandører, der kunne være interesserede, at de har mulighed for at integrere deres produkt med vores. Så vi går lidt væk fra de bilaterale aftaler med enkeltleverandører og siger i stedet, at alle der har lyst, er velkomne til at koble sig på det her, så længe vi kan finde en økonomisk model, der virker, siger Klaus Holse.

- Når en startup tidligere har banket på døren og efterspurgt et partnerskab, har vi altid overvejet, om vi har haft lyst til at bruge to udviklere på at nørde med det i et halvt år uden at være sikre på, at virksomheden nu også stadig eksisterer året efter.

- Hvis der kommer en startup, kan vi nu vise dem, hvilke interfaces de har brug for, og så kan de selv gå hjem og arbejde med dem. Det giver en mulighed for en startup til at komme i dialog med en række meget store kunder, og vi har ikke haft nogen omkostning, andet end at vi åbner systemet op, lyder det fra direktøren.

Ifølge direktøren kommer det mere åbne system ikke til at øge sikkerhedsrisikoen, da det kun er på forhånd udvalgte elementer, som virksomhederne får adgang til. Han fortæller dog, at det alligevel stiller større krav til selskabet om at sikre, at de åbne interfaces ikke kan misbruges.

HAR INDGÅET SAMARBEJDE MED BNY MELLON

I december kunne Simcorp annoncere et partnerskab i en noget større klasse. Softwarekoncernen skal nemlig samarbejde med den amerikanske storbank Bank of New York Mellon, der fungerer som depotbank for en lang række store investorer i flere lande.

Formålet er at kunne integrere systemer, som gør det muligt for kunderne at se deres depot hos banken gennem Simcorp Dimension.

- Vi har aldrig haft en rigtig tæt forbindelse mellem de to systemer. Den aftale, vi nu har lavet med BNY, er, at vi laver noget udvikling i vores respektive systemer. Helt konkret laver de seks åbne interfaces, og så sikrer vi, at de to systemer hele tiden er synkroniserede automatisk, siger Klaus Holse.

Topchefen anslår, at mellem 10 til 15 pct. af Simcorp Dimension-kunderne har BNY som depotbank, og i løbet af første halvår 2020 ventes synkroniseringen af systemerne at være på plads.

- Man kunne forestille sig, at nogle af de øvrige depotbanker vil synes, at de også bør have det her, så BNY ikke får en konkurrencefordel, siger Klaus Holse.

Han fortæller, at Simcorp endnu ikke har taget stilling til, om kunderne skal betale mere, når den nye mulighed bliver til virkelighed.

- For både os og BNY er det et spørgsmål om at gøre det lettere at være kunde de to steder. Det er ikke sådan, at vi siger, at der kommer mange millioner euro ud af det her. Hvis vi kommer til at tage noget for det, så bliver det relativt beskedent. Der ligger også noget signalværdi i det, i forhold til hvor vi er på vej hen rent strategisk, siger Klaus Holse.

Simcorp opdaterede sin strategi i november i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal. Fundamentet for strategien er en overgang til en cloud-baseret platform, som netop gør det muligt for softwarekoncernen at øge antallet af udviklingssamarbejder.

Det betyder også, at Simcorp kan få et større indblik i kundernes adfærd, og det skaber desuden et bedre fundament for, at selskabet kan løfte omsætningen per kunde ved at overtage flere og flere af de opgaver, der er forbundet med at bruge it-systemerne.

/ritzau/FINANS