Henter kommentarer

Smykker driver fremgangen for kendt luksusbrand - salget i Kina styrtdykker


Det Schweiziske luksusmærke Richemont, der blandt andet står bag brands som Cartier og IWC, går frem i sit regnskab for første kvartal af 2024 på trods af et blødende salg i Kina. 

Det fremgår af selskabets regnskab for første kvartal, som er blevet lagt frem tirsdag. 

Her lander Richemont en omsætning på 5268 mia. euro i kvartalet fra april til juni, hvilket er stigning på 1 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, hvis man måler i konstante valutaer. 

Salget går dog voldsomt tilbage i Kina, som falder med 27 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Det skyldes svag forbrugertillid og et svært sammenligningsgrundlag fra de tidligere kvartaler, hvor væksten var højere, skriver selskabet i sin meddelelse. 

De europæiske luksusmærker har været under pres på det seneste, blandt andet på grund af vigende salg i Kina. Mandag faldt det britiske luksusbrand Burberry med 16 pct., efter nyheden om at selskabet vil suspendere sit udbytte og at topchefen stopper. 

Læs også: Kendt iværksætter: Jeg investerer kun i ting, jeg forstår mig på

Det er især det asiatiske og amerikanske marked, som den britiske tøjgigant har problemer med. Den sag kan du læse mere om her

Derudover har den amerikanske storbank Goldman Sachs været ude og advare imod, at eje europæiske selskaber med for stor eksponering mod Kina. I stedet anbefaler de at eje andre selskaber - blandt andet en dansk gigant. Den historie kan du læse mere om her.  

Richemont-aktien er faldet med 8,9 pct. det seneste år. 

Læs også: Aktiedirektør advarer: Det kan der ske i markedet nu

Læs også: Amerikansk gigant har regnskab på vej: Storbank mener aktien er mere værd