Henter kommentarer

Stærk vækst fører til opjustering hos Pandora


Den danske smykkegiganten Pandora har onsdag morgen præsenteret friske regnskabstal for årets tredje kvartal.

I samme omgang kommer selskabet med en opjustering for helåret 2023. Smykkekæmpen venter nu en organisk vækst i intervallet 5 til 6 pct. mod tidligere udmeldte mellem 2 og 5 pct.

Læs også: Danske aktier på toppen af Europa

I det seneste kvartal har selskabet, der har omkring 2500 butikker rundt omkring i verden, omsat for 5572 mio kr. Det er mere end de 5412 mio. kr. analytikerne på forhånd havde ventet ifølge konsensusestimater indsamlet af Pandora selv.

Pandoras strategiplan går under navnet Phoenix og tilbage i oktober indledte selskabet et nyt kapitel for sine mål, der går ud på at transformere opfattelsen af selskabet til et 'komplet smykkemærke' samt at fremskynde væksten.

Og netop væksten er vokset i tredje kvartal. Den organiske vækst lander på 11 pct., hvilket er markant mere end samme periode sidste år, hvor tallet lød på 3 pct. og næsten dobbelt så højt som de ventede 6 pct.

Organisk vækst er udviklingen i et selskabs forretning, der ikke er et resultat af opkøb. Det er et udtryk for, hvordan det går med salget af selskabets produkter eller tjenester.

Læs også: Dansk biotekselskab suser frem på børsen

Selskabet kommer ud af kvartalet med en EBIT-margin på 16,5 pct. Det er en smule højere end analytikernes forventning på 16,1 pct.

EBIT-marginen kaldes også for overskudsgraden, og den følges nøje af investorer og analytikere, da nøgletallet er et udtryk for, hvor stor en del af omsætningen i virksomheden, der er tilbage, når selskabet har betalt sine driftsomkostninger.

»Vi er meget tilfredse med vores resultater i dette kvartal. Vores investeringer i brandet trækker flere forbrugere ind i vores butikker. Vi har leveret en stærk, bred vækst, mens vores hidtil høje bruttomargin understøtter vores unikke indtjeningsmodel. Vi hæver vores guidance for hele året og ser fortsat meget spændende muligheder forude for Pandora, når vi går i gang med næste kapitel i vores vækststrategi,« udtaler topchef Alexander Lacik i regnskabet.

Læs også: Mærsk får hævet anbefaling til "overvægt" hos amerikanske JPMorgan

Pandoras største markeder er USA, Kina, Storbritannien, Italien, Australien, Frankrig og Tyskland. I det seneste kvartal oplevede smykkekæmpen en fremgang på 5 pct. i USA og Frankrig målt på LFL-vækst mod samme periode sidste år. 

LFL-vækst dækker over like-for-like sales, hvor man måler salget og korrigerer for nye eller frasolgte dele af virksomheden.

I Tyskland lander LFL-væksten på 31 pct., mens den i Storbritannien, Italien og Australien falder mellem -1 og -8 pct. I Kina er væksten uændret i det seneste kvartal.

Pandora beskæftiger over 32.000 i mere end 100 lande. Siden årsskiftet er aktien i selskabet braget op med mere end 60 pct.

Læs også: Pandora-topchef er godt tilfeds med en bruttomarginal i rekord

Læs også: NKT laver tocifret vækst på omsætningen