Henter kommentarer

Staten vil overtage kontrollen med Københavns Lufthavne


Den danske stat vil købe aktiemajoriteten i det børsnoterede selskab Københavns Lufthavne, der ejer og driver lufthavnen i Kastrup.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Finansministeriet.

Finansministeriet har indgået en betinget købsaftale med ATP om at købe yderligere cirka 59,4 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne til en pris på omkring 32 mia. kr.

Det sker på baggrund af en politisk aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.

Når købet er gennemført, vil den danske stat eje cirka 98 pct. i Københavns Lufthavne, da Finansministeriet i dag ejer 39,2 pct. af aktierne i det børsnoterede selskab.

Over tid vil staten efterfølgende nedbringe sin ejerandel i Københavns Lufthavne til 50,1 pct., oplyser ministeriet.

»Jeg er meget glad for, at vi med den politiske aftale tager ansvar for at understøtte gode rammer for udviklingen i Københavns Lufthavn,« lyder det fra finansminister Nicolai Wammen.

» Jeg er også meget glad for, at staten med købsaftalen med ATP igen får mulighed for at opnå en endnu større rolle i ejerskabet af Københavns Lufthavn end i dag. Dermed fremtidssikrer vi, at lufthavnen også i fremtiden har en ansvarlig og langsigtet ejerkreds,« tilføjer han.

Af pressemeddelelsen fremgår det, at Finansministeriet ikke på nuværende tidspunkt ønsker at afnotere selskabet fra børsen.

Efter opkøbet vil de øvrige aktionærer eje omkring 1,4 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne. Dog har Finansministeriet ikke nogen hensigt at tvangindløse de resterende aktier, selvom de har muligheden, da staten efter opkøbet vil eje over 90 pct. af aktierne i selskabet.

Ministeriet er dog forpligtet til at afgive et købstilbud til de resterende aktionærer.

Vores allesammens pensionskasse ATP er mangeårig aktionær i Københavns Lufthavne, og lufthavnen er også pensionskassen største investering nogensinde. Dette har dog ikke været en problemfri investering, har tidligere beregninger fra Finans vist.

De seneste syv år har ATP tabt omkring 2,1 mia. kr. på investeringen i Københavns Lufthavne. Til sammenligning er det globale aktieindeks MSCI World steget 81 pct. i samme periode, og dermed ville ATP kunne have tjent 7,9 mia. kr., hvis pengene i stedet var blevet investeret bredt i aktier.

Professor Jesper Rangvid fra Copenhagen Business School har gentagne gange kritiseret pensionskassens måde at investere på.

»Det er endnu et eksempel på, at ATP laver nogle meget store sats i enkeltvirksomheder, fordi man har en tiltro til, at man ved mere end alle andre investorer og kan identificere vinderne,« har han tidligere sagt om ATPs investering i Københavns Lufthavne til Finans.

Lufthavnsaktien stikker af ovenpå nyheden. Det kan du læse mere om her

Københavns Lufthavne har en markedsværdi på 29 mia. kr. Til sammenligning har rederiet Torm en markedsværdi på 14 mia. kr., og GN Store Nord har en markedsværdi på 20,2 mia. kr. 

Læs også: Nyt syn på Novo-aktien: Børshus spår tocifret stigning

Læs også: Professionel forvalter: Her er tre nordiske vinderaktier til 2025-porteføljen