
Et kursfald på godt 65 pct. fra toppen i sommeren 2024 har kastet Novo Nordisk-aktien ud i en gevaldig aktiekrise, og medført drastiske ændringer i selskabet og en omfattende fyringsrunde.
Ifølge investeringsstrateg i Saxo Bank Oskar Barner Bernhardtsen er den umiddelbare katalysator for den seneste tids drastiske ændringer den katastrofale udvikling i aktiekursen. Men dykker man længere ned i tallene står det klart, at Novo Nordisk halter markant efter konkurrenten Eli Lilly, påpeger strategen - der også kommer med sin vurdering af de seneste ændringer.
Oskar Barner Bernhardtsen mener, at der længe har været flere tegn på, at Novo Nordisk sammenlignet med hovedkonkurenten Eli Lilly har manglet både kommercielt og omkostningsmæssigt fokus.
Han bemærker at Novo Nordisk før den nyligt udmeldte fyringsrunde gik fra fra ca. 43.000 ansatte i 2018 til godt 78.000 ansatte i slutningen af 2024, i takt med at selskabet forberedte sig på en omfattende væksteventyr drevet af salg af fedmemedicin.
Sammenligner man med Eli Lilly steg antallet af medarbejdere i samme periode ”kun” fra godt 33.000 til 47.000 ansatte.
Saxo-strategen bemærker at omsætningen per medarbejder steg i Novo Nordisk fra ca. 400.000 dollar i 2018 til 544.000 dollar i 2024.
»En isoleret set flot udvikling, men sammenlignet med Eli Lilly falmer succesen,« lyder det fra Oskar Barner Bernhardtsen.
I samme periode formåede Eli Lilly nemlig at vokse deres omsætning per medarbejder fra ca. 650.000 dollar til næsten 1.000.000 dollar i 2024.
Altså tæt på den dobbelte omsætning per medarbejder relativt til Novo Nordisk. Ifølge strategen forklarer udviklingen det fornyede fokus på omkostninger og antallet af medarbejdere hos Novo Nordisk - på trods af, at analytikere og selskabet selv fortsat venter omsætningsvækst i fremtiden.
Udviklingen tyder på, at Novo Nordisks ejer Novo Nordisk Fonden sansynligvis er blevet mere opmærksom på selskabets konkurrenter, vurderer Oskar Barner Bernhardtsen.
Og her vurderer strategen, at Novo Nordisk muligvis har mistet deres 'first-mover'-fordel. Ifølge de seneste data omsætter Novo Nordisks vægttabsguldæg Wegovy nemlig det stortset det samme som Eli Lilly gør på deres middel Zepbound.
Oskar Barner Bernhardtsen påpeger at Novo Nordisk lancerede Wegovy i foråret 2021, og har brugt ca. 4,5 år på at nå 3,5 mia. dollar i omsætning.
Eli Lilly lancerede Zepbound i slutningen af 2023, og har derfor brugt under den halve tid på at nå den samme omsætning, lyder det.
»Selvom det altid er nemt at være bagklog, kan dette tyde på, at Novo Nordisk ikke i tilstrækkeligt omfang fik udnyttet Wegovys værdifulde ”first mover” fordel, der varede næsten 2 år,« skriver Oskar Barner Bernhardtsen i en kommentar.
»Med disse tal i mente giver det god mening, at Lars Rebien og Novo Nordisk fonden ønsker et både mere kommercielt skarpt og omkostningsfokuseret Novo Nordisk. Selvom de mange afskedigelser og senest store ændringer i bestyrelsen virker drastiske, viser ovenstående tal, at forandring har været tiltrængt i et stykke tid,« lyder det videre.
Du kan læse mere om tirsdagens dramatiske ændringer i Novo Nordisk her.

Stor guide: 57 geniale gaver
