Køkkenselskabet TCM Group har overtaget 45 pct. af e-handelsvirksomheden Celebert, og samtidig har selskabet også fået en option på overtagelse af de resterende 55 pct. på sigt.

Og det er helt klart en del af planen, at den option skal udnyttes, lyder det fra Torben Paulin, der er administrerende direktør hos TCM Group.

- Det ligger klart i kortene. Man kunne for så vidt godt forestille sig et fortsat partnerskab på den her måde, men når vi laver handlen på netop den måde, er det for at holde hjernen bag Celebert, Birk Aagaard, for bordenden og fuldt motiveret i nogle år endnu, siger direktøren til Ritzau Finans.

Han henviser dermed til, at Birk Agaard, der er administrerende direktør hos Celebert og også stifter af selskabet, fortsætter som direktør for den nye fælles e-handelsaktiviteter i Celebert og kitchn.dk, som er ejet af TCM Group.

POSITIV DRIFTSEFFEKT SKULLE GERNE VÆRE STIGENDE

TCM Group betaling for de 45 pct. af Celebert bliver maksimalt 29 mio. kr. - inklusive den earn out-aftale, der er indgået i forbindelse med aftalen.

Til gengæld får selskabet en positiv effekt på driftsresultatet før renter og skat (EBIT) på 8-10 mio. kr. allerede fra næste år, hvor aftalen får helårseffekt.

Og den del skulle gerne vokse yderligere over de kommende år, hvorfor opkøbet på de nuværende vilkår vil være tjent ind på under tre år.

- Hvis den del ikke er stigende, er der noget galt. Vi sælger jo i princippet kitchn.dk ud, så der er lidt tabt omsætning der, men skal så stadig sælge til dem og til Celebert, hvilket betydet et samlet løft, siger Torben Paulin.

Hvordan har I kunnet lande så god en aftale?
- Det startede med, at vi jo selvfølgelig har kendt Birk gennem lang tid og har holdt godt øje med ham, fordi han har været konkurrent til vores webshop. Hans kraftige vækst har så også betydet, at han har fået behov for mere forsyning for at kunne fortsætte væksten, forklarer Torben Paulin.

- Det har han været ude at afsøge, og vi kunne potentielt godt levere de ekstra varer, men vi ville ikke gøre det til en konkurrent uden at kunne se et strategisk potentiale. Derfor er vi landet her, fortsætter han.

FINE MULIGHEDER FOR VIDEREUDVIKLING

TCM-topchefen ser også fine muligheder for at udvikle e-handelskonceptet, som også inden for køkkener er i kraftig vækst.

I første omgang har selskabet nu fire forskellige brands at skyde med - nemlig kitchn.dk, som er den eksisterende forretning, og så Celeberts tre brands med selskabets eget navn, billigskabe.dk og Just Wood.

- Det bliver en multibrand-strategi med fire forskellige brands online. De kan sagtens udvikles og positioneres forskelligt, siger Torben Paulin.

- Men når det så er sagt, så er vi jo også stadig alle sammen i Danmark, så noget af potentialet vil også ligge i at kigge til udlandet, fortsætter han.

/ritzau/FINANS