Tesla smadrede alt og alle i 2023 og satte nye standarder for salget af biler i Danmark.

Den amerikanske gigants popularitet hos danskerne har været enorm, men her giver to eksperter flere konkrete bud på, hvilke elbil-modeller der kan udfordre Tesla på elbil-tronen i 2024.

B.T. og Euroinvestor samarbejder - derfor findes artiklen på B.T.

For Tesla var 2023 ellers et historisk triumftog, hvor man solgte flere end 22.000 biler i Danmark.

For Model Y gjorde det sig endda gældende, at salget slog en 36 år gammel rekord, da der blev solgt utrolige 17.955 udgaver af den amerikanske elbil, hvilket var næsten tre gange så mange som nummer to på salgslisten, Peugeot 208.

Læs også: Gigant styrtdykker efter ulykke

Og Tesla står fortsat i en særdeles stærk situation på markedet herhjemme, understreger to eksperter over for B.T.

De to er Mikkel Thomsager, som er chefredaktør på Bil Magasinet, samt forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.

»Det vælter ind lige nu med pressemeddelelser om prisnedsættelser på biler. Der sker virkelig meget på markedet i øjeblikket,« siger Mikkel Thomsager.

»Helt generelt er markedet under voldsomt opbrud, så det er meget vanskeligt at forudsige, hvad der kommer til at ske i 2024,« understreger Mikkel Thomsager.

Han vil ikke fuldstændigt afvise, at vi kommer til at se et gigantisk prishug som det, Tesla leverede til samtlige konkurrenter i januar sidste år, som vil kunne rokke ved markedet.

Overvejer du og din familie at købe elbil i den kommende tid? Men er I i tvivl om, hvordan og hvad I skal vælge? Så vil vi gerne høre fra jer. Skriv til journalist Peter Schulz på pesc@bt.dk.

Mikkel Thomsager mener dog, at Tesla lige nu står tilstrækkeligt stærkt til at kunne modstå udfordringerne fra rivalerne.

Læs også: Sidste års danske vinder opjusterer - sådan reagerer aktien

»Tesla vil fortsat have stor succes. Tesla Model Y er et fremragende køb, og man får rigtig meget for prisen. Vi råder folk, som skal have ny elbil, til at starte med at kigge på en Tesla inden, at de går videre,« forklarer Mikkel Thomsager.

Ilyas Dogru mener, at det for Teslas rivaler indtil videre tegner til at blive en kamp om andenpladsen.

Han peger alligevel på to specifikke elbiler, som har potentiale til at blive danskerdarlings i de kommende 12 måneder.

»Jeg har store forventninger til Volvo EX30, som kommer på gaden om kort tid,« siger han.

»Der har været meget hype om den, og de har allerede fået flere tusinde bestillinger. Den kommer til at udfordre, tror jeg,« forklarer Ilyas Dogru.

Den nye Volvo kommer på markedet til en pris fra 274.000 kroner, hvilket er et godt stykke under prisen på en Tesla Model Y, konstaterer han desuden.

Mikkel Thomsager kalder den 'et godt bud' på en bil, som vil storsælge i Danmark i 2024.

»Den ser fin ud, den kører ok, og prisen er rigtig god. En Volvo til den pris er fuldstændig usædvanlig. Samtidig har den hele den Volvo-pakke af skandinavisk biltradition, som vi godt kan lide her i Danmark,« understreger Mikkel Thomsager.

Han pointerer, at Volvo EX30 kommer ud på et marked, hvor der ikke er mange modeller af samme størrelse, der kører på el.

Læs også: Rådgiver: Tag fat i din bank - du kan score tusindvis af kroner

»Det er en minibil. En dyr minibil godt nok, men ikke desto mindre er der ikke mange andre i klassen,« konstaterer Mikkel Thomsager.

Den anden mulige udfordrer, mener Ilyas Dogru, er den kinesiske BYD Dolphin, som allerede landede i Danmark i 2023, og som blandt andet blev vist frem for tusindvis af danskere på elbilsmesse i København i efteråret.

Mikkel Thomsager kalder den 'et godt bud' på en bil, som vil storsælge i Danmark i 2024.

»Den ser fin ud, den kører ok, og prisen er rigtig god. En Volvo til den pris er fuldstændig usædvanlig. Samtidig har den hele den Volvo-pakke af skandinavisk biltradition, som vi godt kan lide her i Danmark,« understreger Mikkel Thomsager.

Han pointerer, at Volvo EX30 kommer ud på et marked, hvor der ikke er mange modeller af samme størrelse, der kører på el.

»Det er en minibil. En dyr minibil godt nok, men ikke desto mindre er der ikke mange andre i klassen,« konstaterer Mikkel Thomsager.

Den anden mulige udfordrer, mener Ilyas Dogru, er den kinesiske BYD Dolphin, som allerede landede i Danmark i 2023, og som blandt andet blev vist frem for tusindvis af danskere på elbilsmesse i København i efteråret.

Læs også: Advarer mod konsekvenserne af vinterkulden - sådan kan det ramme boligen

»BYD Dolphin ligger i et prisleje, hvor flere danskere kan være med, og det bliver meget interessant at se, om den kan finde fodfæste i Danmark i år,« siger Ilyas Dogru.

Han peger nemlig på, at BYD trods en stor markedsføringsindsats blot solgte 465 biler i Danmark i 2023.

Det placerede mærket på en beskeden position som nummer 27 med en markedsandel på 0,27 procent.

»Dolphin er et bud på den elbil, som vi har gået og ventet på. Den er på størrelse med en VW ID.3, men den koster omkring 70.000 kroner mindre,« siger Mikkel Thomsager.

Han kalder den en 'pæn og velfungerende bil.'

»Den er ikke ligeså raffineret som en Volkswagen, især ikke på køreegenskaberne. Men på udstyr, finish, rækkevidde og kvalitet kan man ikke rigtig komme efter den,« understreger han.

BYD Dolphin blev i slutningen af november placeret som nummer fire i finalen i kåringen af Årets Bil i Danmark i 2024, hvor Mikkel Thomsager var med i dommerpanelet.

Læs også: 3 mulige vinderaktier - tror aktien kan stige 40 pct.

Læs også: Stort marked brager ned efter skyggebankkollaps

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.