Inflationstallene for januar er landet – og to specifikke fødevarer trækker inflation i den modsatte retning.

Et billede på en verden i forandring.

Så klart lyder det fra chefanalytiker ved Global Risk Management, Arne Lohmann Rasmussen:

»Kombinationen af, at der er flere og flere, som kan købe dyrere varer, og mere ekstremt vejr på grund af klimaforandringer, betyder, at vi nok må vænne os til, at fødevarer bliver dyrere,« siger han.

I den forbindelse peger han særligt på, at folk i Asien har en større købekraft end for blot fem år siden, men også at klimaforandringerne sætter sig i priserne.

»Der har været både tørke og efterfølgende kraftig regn. Det har været helt forfærdeligt og har skabt en dårlig høst af kakao- og kaffebønner.«

Det er da også netop de to varer, som er steget mest.

Ifølge tal fra datatjenesten Trading Economics er prisen på et kilogram kakao steget markant fra 40 kr. til 70 kr. på blot et år.

En lignende udvikling ses i kaffepriserne, hvor et kilo Arabica-kaffebønner for et år siden kostede omkring 30 kr., men nu er steget til cirka 65 kr. 

»Mange er nærmest afhængige af deres kaffe og skal bare have den om morgenen. Det holder efterspørgslen oppe og sætter sig selvfølgelig i priserne,« vurderer chefanalytikeren.

Ifølge Danmarks Statistik er kaffe og kakao da også de to fødevarer, som trækker inflationen mest i den modsatte retning.

Ikke desto mindre kan vi glæde os over, at stigningen i inflationen er faldet med 0,4 procentpoint i forhold til december og ligger nu på 1,5 procent, når man sammenligner med januar 2024, ifølge tal fra Danmarks Statistik.

»Så priserne er generelt 0,4 procentpoint lavere, men det er jo ikke noget, du kan mærke i dagligdagen. Faktisk er prisstigningerne på et helt normalt niveau, men prisniveauet hænger fast, fordi det høje niveau blev skabt for nogle år siden, da vi havde høj inflation,« forklarer Arne Lohmann Rasmussen.

Hos dagligvaregiganten COOP understreger informationsdirektør Jens Juul Nielsen dog, at man gør meget for at sikre gode priser for kunderne:

»Vi sælger ikke mindre kaffe – det er en vare, som er vigtig for kunderne, og derfor gør vi meget ud af at have gode tilbud,« siger han og tilføjer:

»Vi sælger lidt mindre chokolade, men folk forkæler sig stadig med chokolade. Det er klart, at hvis en plade Marabou koster 50 kroner, så bliver der ikke solgt så mange, men den er jo tit på tilbud.«

Netop Marabou har været ude og erkende, at chokolade er »meget dyrere end tidligere«.

Læs mere om det HER.