Torm-topchef: Venter at tjene mere i første kvartal 2020 end i hele 2019


- Med de rater, vi allerede har booket, så forventer vi faktisk, at vi tjener flere penge allerede her i det første kvartal i 2020, end vi gjorde i hele 2019. 2019 var et godt år, men 2020 er startet utroligt stærkt for os, konstaterer administrerende direktør hos Torm Jacob Meldgaard.
- Med de rater, vi allerede har booket, så forventer vi faktisk, at vi tjener flere penge allerede her i det første kvartal i 2020, end vi gjorde i hele 2019. 2019 var et godt år, men 2020 er startet utroligt stærkt for os, konstaterer administrerende direktør hos Torm Jacob Meldgaard. Foto: David Leth Williams
Vis mere

Rederiet Torm oplever i øjeblikket de stærkeste markeder i mange år og regner i første kvartal af 2020 med at tjene flere penge end i hele 2019.

Virusudbruddet i Kina og den efterfølgende opbremsning af flytrafikken medførte øget efterspørgsel på transport af flybrændstof til Europa og USA, så selv om coronavirusset skaber usikkerhed på længere sigt, så har det umiddelbart skabt nye dynamikker og øget behovet for transport af raffinerede produkter.

De seneste dages ekstraordinære udvikling på oliemarkedet har også understøttet markedet som følge af brug for skibskapacitet til lagerhotel for olie, som kunder køber billigt op i markedet og sælger på fremtidige kontrakter.

- Med de rater, vi allerede har booket, så forventer vi faktisk, at vi tjener flere penge allerede her i det første kvartal i 2020, end vi gjorde i hele 2019. 2019 var et godt år, men 2020 er startet utroligt stærkt for os, konstaterer administrerende direktør hos Torm Jacob Meldgaard i et interview med Ritzau Finans.

Udviklingen hos Torm spejler i høj grad udviklingen i produkttankraterne. Tilbage i 2018 lå TCE-raterne - indtjeningen per dag per skib - på omkring 13.000 dollar, men i 2019 var de steget til 16.500 dollar.

- Her i første kvartal ligger vi på lidt over 23.000 dollar, og det marked, vi ser lige nu, er højere end 23.000 dollar. I og med at vores "breakeven" på resultat før skat i øjeblikket ligger omkring 14.900 dollar, så er det en meget profitabel forretning, vi driver lige nu, og den har ikke været så profitabel siden 2015, siger Jacob Meldgaard.

Allerede før at coronavirusudbruddet for alvor begyndte at accelerere i Kina og føre til markante tiltag fra de kinesiske myndigheder, var der gunstige markedsvilkår på produkttankmarkedet. Det skyldes på den ene side, at udbuddet af ny ekstra tonnage i markedet har ligget på det laveste niveau i mange år.

- Hvor du for nogle år siden havde vækstrater på 5-6 pct. i ny tonnage, der kommer ind, så er vi nu nede på 2-3 pct. Og så har du altid nogle skibe, som aldres og ikke længere er en del af det, så netto er det den laveste tilvækst, du har til produkttankmarkedet i 25 år, fortæller Jacob Meldgaard.

Samtidig er behovet for transport af raffinerede produkter stigende, efter at der blandt andet i Mellemøsten er kommet mere raffinaderikapacitet til, og der er skabt en konkurrencefordel frem for producere lokalt på raffinaderier i eksempelvis Europa.

Dermed skal det endelige produkt transporteres over længere distancer. Den såkaldte ton-mil-effekt er med andre ord positiv.

- Selv om du har en nulvækst i efterspørgslen efter olie, så stiger efterspørgslen efter transport, fordi produkter er længere væk, end hvor den endelige forbruger befinder sig, siger Jacob Meldgaard.

Så udgangspunktet på produktmarkedet var positivt for Torm, allerede inden udbruddet af coronavirus fik myndighederne i Kina til at lukke produktion ned midlertidigt i forlængelse af det kinesiske nytår.

- Der er ingen tvivl om, at corona har skabt noget usikkerhed. Lige efter at Kina gik i "shut-down", var vores markeder også trykkede, men de er kommet tilbage nu. Det marked, vi står med i dag, er faktisk tilbage til det, vi havde før corona.

- Så hurtigt er det gået for os, og de rater, vi har, er de stærkeste, vi har oplevet i mere end ti år, fortæller Jacob Meldgaard.

/ritzau/FINANS

Læs også: Ugens aktier: Torm og Norden - hvem vil vinde, og hvem vil tabe?