Der skal skrues ned, og omdømmet skal ændres.

Cirka sådan forlyder det, at Apple har besluttet internt.

De har de seneste år kastet millioner og milliarder efter originale tv-serier og film med enorme stjerner på rollelisterne for at skabe opmærksomhed om Apple TV+ og hente brugere ind i folden.

Men ifølge Bloomberg er det nu slut på den måde, som branchen og kunderne har vænnet sig til.

Strategien skal ændres, lyder det gennem mediets mange anonyme kilder, så der bliver holdt mere styr på budgetter – og så vil de angiveligt have ændret, det omdømme Apple har fået i filmbranchen:

At de er dem, der smider flest penge af sted i øst og vest mod projekter.

Læs også: Så meget udbytte er der på vej til Novo-aktionærerne

Det kommer efter, at flere af de andre giganter de senere år også har besluttet at holde lidt igen med pengene efter år med voldsomme summer.

Ifølge den danske medieanalytiker Claus Bülow Christensen er der »tumult« på streamingmarkedet for tiden.

»Der sker virkelig meget i øjeblikket,« siger han og nævner den langvarige strejke i Hollywood, en ændret adfærd hos forbrugerne og problemer i Norden med at gennemskue de amerikanske giganter, der har skruet ned for mængden af lokale produktioner.

»Mange af dem har erkendt, at de har produceret lidt for meget indhold. Der har været en mætning, og der er færre store produktioner i gang. Så lige nu er der en tilpasning i gang – jeg tror flere af dem venter og ser tiden an lige nu,« siger han.

Bloomberg anslår, at Apple, verdens mest værdifulde selskab, har kastet mere end 136 milliarder kroner efter produktionen af dyre tv-produktioner til deres streamingtjeneste.

En anden af Apple TV+'s succeser har været fortællingen om Ted Lasso, en amerikaner der pludselig skal være træner for en engelsk fodboldklub. 
En anden af Apple TV+'s succeser har været fortællingen om Ted Lasso, en amerikaner der pludselig skal være træner for en engelsk fodboldklub.  Susan Walsh/AP/Ritzau Scanpix

Læs også: Storbank: Det her har du i mange år kunnet tjene penge på

De har brugt omkring 3,5 milliarder alene på film fra Martin Scorsese, Ridley Scott og Matthew Vaughn, men ifølge Bloomberg har Apple TV+ færre visninger på en måned, end Netflix har på en dag.

»Jeg tror, det her skifte er et udtryk for, at de har prøvet en masse ting af og nu lige holder en pause og ser på, hvad der har virket. De afventer nok for at se, om de får flere penge og bedre kundeloyaliteter gennem sportsrettigheder,« siger Claus Bülow Christensen.

Netop sportsrettigheder er der nemlig noget, der tyder på, at streaminggiganterne er ved at se sig lune på. Flere af giganterne er begyndt at overbyde de traditionelle rettighedshavere på store sportsbegivenheder, og også i Danmark har vi set Disney+ overtage rettighederne til fodboldturneringerne Conference League og Europa League fra TV 2.

Og skulle man sidde og tænke, at det er en reel spareøvelse for Apple, mener Claus Bülow Christensen, at man tager fejl.

»Apple ser Apple TV+ som en del af deres økosystem af enheder og services. De kan bruge tjenesten til at fedte kunderne ind i resten af deres økosystem og dermed skabe loyale brugere.«

»Men det er spændende at se, hvad der sker. Jeg tror, de overvejer, hvordan de får mest for deres penge – og jeg ser sport blive en kampplads mellem de her giganter.«

Læs også: 160 milliarder udslettet for Novo Nordisk-aktionærer

Læs også: Amerikansk aktie fordoblet natten over