Det kan være en særdeles dårlig idé at tage mod økonomiske råd fra en chatbot.
Svarene kan således være direkte misledende og fejlbehæftede.
Det viser en ny undersøgelse ifølge The Guardian, hvor følgende chatbotter blev tjekket:
Gemini (Google).
Which?.
Meta AI.
ChatGPT (Open AI).
Copilot (Microsoft).
Blandt de forkerte råd og svar var blandt andet, at engelske brugere fik at vide, at det er obligatorisk at tegne en rejseforsikring for at rejse ind i EU.
Der blev også givet forkerte skatte- og investeringsråd.
Af de forskellige chatbotter klarede Copilot sig dårligst i undersøgelsen, der altså er foretaget blandt engelske brugere.
Men hermed gives også en advarsel videre til B.T.s danske læsere om ikke blindt at stole på, hvad den kunstige intelligens nu giver af økonomiske tips (og det gælder nok egentlig på en lang række områder).
For en dansk undersøgelse fra Modeva har eksempelvis vist, at ChatGPT tog fejl i »45 procent af finansrelaterede forespørgsler«.
»Denne mangel skaber forvirring hos brugerne og kan i værste fald påvirke deres økonomiske beslutninger,« som det lyder her.
Til the Guardian har en række af selskaberne bag chatbotterne reageret på kritikken.
Her lyder det enstemmigt, at man vedgår sig, at svarene ikke altid er perfekte – og at man derfor opfordrer brugerne til at verificere de oplysninger, man får.

