17 maj: Japan: Overraskende stort fald i maskinordrer i marts
17 maj: Pandora/HSBC: Skærer over 30 pct. af kursmålet og sænker til hold
17-05-2018 06:35:17

FAKTA Mærsk: Farvel til olien betyder ny struktur i regnskab

Relateret indhold
17 aug - 
Fredagens aktier: Mærsk og Vestas holdt C25 i vater
17 aug - 
Mærsk/CEO: Ocean-forretningen vokser lidt mere end vent..
17 aug - 
Aktier/middag: Mærsk trækker C25 i plus og ISS fortsætt..
Relateret debat
08 aug - 
Kapacitet er allerede tilpasset de faktiske forhold for..
08 aug - 
Men en mere balanceret trade vil formentlig stadig kræv..
08 aug - 
Er det en mulighed af handelskrigen med Kina medfører a..

Mærsks regnskab for første kvartal byder på en helt ny regnskabsstruktur, der skal afspejle, at selskabet ikke længere ser sig selv som et konglomerat og er på vej ud af olien.

Mærsk har en strategi om, at det gerne vil vokse sin forretning på alt det, der ligger ud over transporten af en container fra havn til havn, og det er den nye struktur også et udtryk for.

Det er for eksempel mersalg af logistikydelser, hvor Mærsk står for alle led i fragten - og ikke kun sejladsen - eller at hjælpe med finansiering af kundens fragt.

Her er et overblik over den nye struktur, der betyder fire nye forretningsdivisioner:

- Ocean-division: Det klart største område målt på omsætning med al containerfragten i Maersk Line og Hamburg Süd samt otte havneterminaler fra APM Terminals, som stort set kun håndterer Mærsks egne containere. I 2017 var omsætningen på 30,95 mia. dollar, mens EBITDA-overskuddet var på 2,78 mia. dollar.

- Logistics & Services-division: Den næststørste division indeholder speditørselskabet Damco samt alle de serviceydelser, der bliver solgt på tværs af Maersk Line, APM Terminals og de øvrige forretningsområder - med undtagelse af Hamburg Süd. Logistics & Services kan sammenlignes med DSV. Divisionen havde i 2017 en omsætning på 5,77 mia. dollar, hvilket gav et EBITDA-overskud på 139 mio. dollar.

- Terminals & Towage-division: Den tredjestørste division indeholder 68 havneterminaler fra APM Terminals, der primært håndterer containere fra eksterne leverandører, samt slæbebådsselskabet Svitzer. Omsætningen var i 2017 på 3,48 mia. dollar og EBITDA-overskuddet på 639 mio. dollar.

Manufacturering & Others-division: Det klart mindste område, der indeholder Maersk Container Industry, som producerer containere, Maersk Oil Trading, som står for indkøb af bunkerolie, samt en ejerandel i det norske bilfærgerederi Höegh Autoliners. I 2017 lød omsætningen på 1,69 mia. dollar, mens EBITDA-overskuddet var på 173 mio. dollar.

/ritzau/FINANS