Selvom danskerne valfarter til udlandet i sommerferien, er hævning af valuta faldende.
Mange danskere ynder nemlig kun at bruge deres kort, når der skal betales.
Rundt omkring er mulighederne for at betale med kort også blevet bedre, men alligevel ender flere rejsende hvert år med at stå i en frustrerende situation, hvor de pludselig ikke kan bruge deres betalingskort.
Det skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Men det kan ofte undgås, fortæller Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland og som i øvrigt selv rejser meget i udlandet.
»Betalingskortet er uden tvivl det mest foretrukne betalingsmiddel, når vi danskere rejser til udlandet.«
»Når vi en sjælden gang måske oplever, at vi ikke kan bruge vores kort, er der ofte en helt naturlig forklaring. Måske har vi tastet koden forkert tre gange, har overskredet vores beløbsgrænse eller er endt på et af de få betalingssteder, der enten kun tager imod et Visa/Dankort eller et Mastercard,« siger han.
Oftest er der tale om, at biludlejningsfirmaer ikke altid tager imod såkaldte debitkort, som ens Visa/Dankort er, men i stedet vil have, at du betaler med et kreditkort som eksempelvis Mastercard.
»Det har min familie netop selv oplevet på ferie til Toscana. Her fik vi at vide, at vi kun kunne betale for billeje med et Visa/Dankort, hvis vi tilkøbte en ekstra forsikring,« forklarer Jan Mågård og fortsætter:
»Det skulle vi ikke, hvis vi betalte med et Mastercard-kreditkort. Så i lige dette tilfælde var begge dele muligt, men det ene kort ville betyde et ekstra køb. Det er langt fra alle steder en mulighed, når du vil leje bil.«
Ifølge YouGov, som har lavet en undersøgelse for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland i maj 2024, så har 43 procent af danskerne kun et kort med.
72 procent har dog ikke oplevet, at deres betalingskort ikke virkede.
B.T. har tidligere dækket, hvordan man undgår andre situationer, der kan ende med at koste 'tusindvis af kroner'.
Hos Forbruger Europa har man nogle enkle råd til at undgå at ende som et af de slemme tilfælde, hvor en afslappende tur ender som et stressende sommermareridt.
Det er typisk sager, hvor folk har booket via en bookingplatform.
»I de værste tilfælde ser vi, at forbrugere ikke får udleveret den bil, de havde booket, og oven i må betale for leje af en anden. Også selvom de har forudbetalt,« siger Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.
»Eller der kan være tale om booking af et hotelværelse, der ikke er til rådighed alligevel.«
Noget, der kan koste forbrugeren dyrt.
»Det kan ende med at koste tusinder, og måske endnu værre ødelægge den forestilling, man havde for sin ferie.«
Der er masser af gode muligheder for at spare penge på madbudgettet. Sådan lyder det i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.

