Hvis du har modtaget en sms med en rykker fra Norlys, som truer med at lukke for din strøm, så kan du muligvis ånde lettet op.
Men du skal være på stikkerne. Og du må ikke trykke på linket i sms'en.
Der er nemlig tale om forsøg på svindel. Det fortæller Norlys, som har politianmeldt sagen, i en pressemeddelelse.
Norlys fortæller, at selskabets kundeservice netop nu har ekstra travlt, fordi en lang række kunder i øjeblikket modtager sms'er fra nogen, der udgiver sig for at være Norlys.
»Siden telefonerne åbnede i morges, har vi haft kø, og langt størstedelen af kaldene kommer fra kunder, der har fået den her sms, som truer med, at vi lukker for strømmen, hvis ikke de betaler en falsk faktura, som der er et direkte link til,« siger Jess Bech, der er privatkundechef i Norlys' energiforretning.
»Vi har politianmeldt sagen og opfordrer vores kunder til at slette sms’erne,« tilføjer han.
Norlys fortæller om sms'erne, at de virker meget virkelighedstro.
Også fordi Norlys faktisk selv sender en påmindelse via sms til kunder, som har ubetalte regninger, fortæller selskabet.

Norlys linker dog aldrig til regningen i selve sms’en, men beder blot kunden betale den regning, vedkommende allerede har modtaget, skriver Norlys.
Er man kommet til at trykke på linket i sms'en, så opfordrer Norlys til, at man kontakter politiet.
Det er ikke mere end et par måneder siden, at Norlys sidst oplevede, at der florerede en lignende phishing-kampagne. Og det ærgrer man sig over.
»Sms’erne, der er i omløb i øjeblikket, ligner til forveksling dem, som vi også oplevede, at mange af vores kunder modtog i sommer. Jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er,« siger Jess Bech.
Hvis man er kunde hos Norlys, og er man i tvivl om sin regningsstatus, så kan man kontakte Norlys, pointerer man.
