Salget af nye dieselbiler til private danskere er kollapset. Og ejer man en, er det tid til at sælge den, lyder rådet fra ekspert.

»Det er slut for dieselbilen i Danmark. Helt endegyldigt slut.«

»Danskerne flygter for alvor fra dieselbilerne lige nu.«

Så glasklar lyder dommen fra to førende danske eksperter, som har set dugfriske tal for salget af nye dieselbiler til danske forbrugere.

Ifølge bilstatistik.dk blev der således blot solgt 70 nye dieselbiler til private danskere i november. Og dertil kommer yderligere 14, som er anskaffet via privatleasing.

»I 2019 blev der solgt 26.000 nye dieselbiler til danskerne. I år når vi ikke 1.500, og til nytår vil det være helt slut,« siger den ene ekspert, markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen, til B.T. om de nye tal.

Generelt har udviklingen i salget været faldende i en årrække, konstaterer den anden af de to eksperter, FDM's Ilyas Dogru, som B.T. har talt med.

»Det er en historisk udvikling. Og den bliver ikke vendt,« understreger han.

Jan Lang er enig, og han peger på, at dieselafgiften stiger voldsomt - med 65 øre - fra 1. januar.

Og præcist to år senere vil nye EU-regler omkring kvoter for salget af brændstof begynde at øge prisen på diesel yderligere år for år. FDM vurderer, at der i 2030 vil være tale om en yderligere stigning på 1,17 kroner pr liter.

»Når vi spørger danskerne, hvilken biltype, der gerne vil eje, så er det nu to-tre procent, der svarer diesel. Og den gruppe er hovedsageligt brugtbilejere med et relativt begrænset budget,« forklarer Jan Lang.

Ilyas Dogru peger på fire yderligere årsager.

For det første er det blevet dyrere at producere dieselbiler på grund af strengere miljøkrav, konstaterer han.

»Samtidig kan man sige, at det danske afgiftssystem ikke længere tilgodeser biler, som kan køre flere kilometer pr. liter, hvilket ellers gjorde, at dieselbiler udløste større fradrag i registreringsafgiften,« siger Ilyas Dogru.

Han peger på, at diesel udover dieselafgiften også vil blive ramt af et øget CO₂-krav, som alt andet lige vil gøre produktionen – og dermed også prisen for forbrugerne – 'markant' dyrere.

Den fjerde årsag er ifølge Ilyas Dogru, at danskerne har fået øjnene op for elbilerne, som har en bedre økonomi, og som har fået forbedret både rækkevidde og ladeinfrastruktur markant i de seneste par år.

Jan Lang mener, at tiden er den rette til at skille sig af med sin brugte dieselbil.

For selvom efterspørgslen styrtdykker i Danmark, kan man faktisk stadig få penge for den.

»Det er nok nu, man skal sælge. Men det gode er, at der stadig er efterspørgsel efter dieselbiler ude i Europa, så de falder ikke fuldstændigt igennem markedet,« siger Jan Lang.

Han forklarer, at danske forhandlere, som køber brugte dieselbiler fra private, efterfølgende oplever, at de kan afsætte dem til kolleger i andre europæiske lande.

»Ellers havde der været tale om et så voldsomt prisfald, at de biler nærmest var værdiløse nu,« tilføjer han.

Artiklen er oprindeligt udgivet af B.T.