Længe ventet elbil sættes til salg til lav pris – også billigere end i Tyskland – og importør jubler.
Dansk ekspert kalder det et udtryk for, at massiv import af næsten nye elbiler nu spiller ind i prissætningen på nye biler herhjemme.
Elbilerne har i den grad været i fokus i 2024, hvor bestanden i Danmark eksploderede. Ved udgangen af 2024 kørte der 344.000 elbiler rundt på de danske veje.
Nu håber blandt andre Renault på at få en større del af kagen i 2025.
Og det skal blandt andet ske ved et stort salg af den forholdsvis lille og billige elbil med navnet Renault 5.
Modellen er nemlig nu sat til salg i Danmark, oplyser Renault i en pressemeddelelse, og prisen er lav.
Man kan nemlig nu erhverve sig en ny Renault 5 fra en pris på 184.990 kroner. Den dyreste version – Iconic – koster 229.990 kroner.
»Der er ingen tvivl om, at de priser, det er lykkes os at forhandle hjem, er det bedste, vi kunne drømme om,« jubler Søren Hyltoft, som er pressechef hos RN Danmark, i en pressemeddelelse.
»Kigger man eksempelvis på det tyske marked, koster en R5 Iconic over 260.000 kroner, mens den herhjemme koster under 230.000 kroner. Så det er drømmepriser, vi har fået,« siger Søren Hyltoft.
Hos FDM mener forbrugerøkonom Ilyas Dogru, at priserne på Renault 5 skal ses i lyset af, at der i øjeblikket sker en massiv import af næsten nye elbiler til Danmark.
»Bilproducenterne er nødt til at tænke regionalt – på eksempelvis det franske og tyske marked – og ikke kun det danske, når de sætter priserne,« siger Ilyas Dogru til B.T.
»Det er til gavn for de danske forbrugere, for det betyder alt andet lige billige priser.«
»Hvis bilimportørerne skal holde fast i markedsandele eller vinde nye, så er de nødt til at gøre priserne på de nye biler attraktive – også i forhold til de næsten nye elbiler, der kan hentes billigt i udlandet,« konstaterer han.
Renault 5 skuffede i december 2024 i en stor sikkerhedstest foretaget af Euro NCAP, som gav den franske elbil fire stjerner ud af fem.
»Fire stjerner er som udgangspunkt ikke et dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappe krav. Når der alligevel er grund til at være skuffet over Renault 5, skyldes det, at Renault burde kunne gøre det bedre,« sagde Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør hos FDM.
