Elbilerne kommer. Og med elbilerne følger voldsom omvæltning. For både danskerne, der skal lade dem op. Og for dem, der lige nu lever af at sælge benzin og diesel.Når de ikke længere kan det, er de truet og tvunget til at gentænke hele deres forretningsmodel. De er i nu gang. B.T. har dykket ned i, hvad der truer tankstationerne, hvordan forventningen er til danskernes optankning i fremtiden – og hvad tankstationernes modsvar bliver. Læs også: Warren Buffett sælger ud af aktie for 2 mia. dollarOm 30 år er det slut med at sælge benzin og diesel til private danskere. Allerede i 2035 bliver det nemlig forbudt at sælge nye fossilbiler i Danmark. Og det vil betyde, at de biler 15 år senere vil være et ekstremt sjældent syn på de danske veje, forventer forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.På den måde kigger benzinselskaberne ind i den sikre død. Med mindre de finder alternative områder at tjene penge på.Selv om 2050 trods alt stadig er en del år ude i fremtiden, forventer alle i bilbranchen, at salget af elbiler vil accelerere voldsomt i de kommende år. Lige nu befinder der sig omkring 175.000 elbiler på de danske veje, men allerede i 2030 er Danmarks officielle målsætning, at det tal skal ligge omkring en million.Når elbilerne har gjort deres indtog, vil vi se en revolution af, hvordan danskerne tanker, eller rettere, lader dem op. Og selv om benzinselskaberne lige nu har travlt med at udstyre de cirka 2.000 tankstationer i Danmark med lynladestandere, står de over for en kæmpe udfordring, vurderer Ilyas Dogru.Læs også: Demant-topchef ser aktietilbagekøb rykke nærmere Tal fra DTU viser således, at 75 procent af danskerne vil være i stand til at oplade elbilen derhjemme, hvilket både er det nemmeste og det billigste.Samtidig peger Ilyas Dogru på, at erfaring fra Norge, hvor man er længere fremme i omstillingen til elbiler end herhjemme, antyder, at elbilejere med egen ladeløsning vil foretage cirka 80 procent af deres opladning i hjemmet.{embedded type='node/facts' id='79013'}Det betyder, at 60 procent af den samlede opladning af danskernes biler vil ligge i private hjem. Og altså ikke – som nu – hos tankstationerne.»Det er en kæmpe udfordring for benzinselskaberne. Elbilerne truer deres nuværende eksistensgrundlag og forretningsmodel,« konstaterer Ilyas Dogru.{embedded type='node/node_image' id='79012'}»De er nødt til at gentænke det hele, for de står til at miste stort set hele deres omsætning på benzin og diesel til private frem mod 2050,« forklarer han.Men tankstationerne står ikke bare til at miste indtjeningen på brændstof. Også deres butiksomsætning kan blive udfordret, mener han.For når danskerne i overvældende grad lader op derhjemme, vil det alt andet lige betyde, at de i meget sjældnere grad får behov for overhovedet at besøge en tankstation.Og selv om benzinselskaberne allerede har travlt med at omdanne tankstationer til energistationer, kan det blive værre endnu, mener Ilyas Dogru.Læs også: Dansk aktie brager opFor på markedet for opladning væk fra hjemmet kæmper en længere række af rivaler allerede om danskernes gunst.»Vi har set, hvordan fastfoodkæder, supermarkedskæder og storcentre har lavet aftaler med forskellige udbydere om at tilbyde opladning,« konstaterer Ilyas Dogru.»Man er med andre ord slet ikke tvunget til at vælge en tankstation. Der er mange andre muligheder. Man kan lade op, mens man får sig en burger eller en kop kaffe eller handler ind til aftensmaden.«Hos Circle K erkender brændstofekspert Peter Rasmussen over for B.T., at branchen er udfordret – på flere fronter.»Vi har levet i en fantastisk verden, hvor vi har kunnet tælle konkurrenterne på fingrene,« siger Peter Rasmussen, som også konstaterer, at der er kommet utallige nye konkurrenter i spil.»Den strøm er ligeså god som den, som man kan købe på tankstationer. Så den lomme, vi har opereret i, bliver bredt meget ud, og den del af energien, som vi skal levere, bliver nok mindre,« erkender Peter Rasmussen.Circle K og kollegerne i brændstofbranchen er da også godt i gang med at omstille sig til at kunne levere energi for trods alt at sætte sig på så stor en del af salget som muligt.Men det er ikke det eneste.»Lige nu kan de fleste tanke på tre minutter, men opladninger tager længere tid. Så de besøg, som kunderne kommer til at få hos os i fremtiden, bliver anderledes,« siger han.Det betyder, pointerer Peter Rasmussen, at Circle K's tilbud i butikkerne skal være anderledes end i dag.»Der skal være plads til, at man kan sidde ned og måske arbejde lidt, mens man venter. Der skal være wifi, så man kan sende mails. Samtidig skal kvaliteten på varerne være god, og så skal der også være tilbud til børnefamilierne, måske i form af legepladser og softicemaskiner,« forklarer Peter Rasmussen.Læs også: Dansk rigmand har proppet millioner i techselskab - snart er de klar til børsenNår man desuden pludselig har behov for 24 ladestationer frem for seks-otte brændstofpumper, vil man få brug for markant mere plads på de pågældende lokationer.Og det kan betyde, at Circle K vil åbne yderligere, større energistationer i nogle områder af Danmark. Og lukke andre steder.Peter Rasmussen forklarer imidlertid, at Circle K også i de kommende år vil satse på at levere energi til kunder på helt andre og nye måder end den traditionelle ved benzinstanderen.Blandt andet åbner han for, at man vil levere forskellige løsninger til både virksomheder og direkte i danskernes hjem samt indgå i partnerskaber med andre udbydere. Og Peter Rasmussen udelukker ikke, at vi vil kunne se Circle K bruge en del af selskabets indtjening på at foretage investeringer i nye forretningsområder i form af opkøb. »Vi er ikke pessimistiske. Ingen ved helt, hvilken retning tingene vil gå, så det er meget vigtigt, at vi både har en plan B, C, D, E og F liggende i skuffen, så vi hele tiden kan tilpasse os udviklingen,« siger Peter Rasmussen.Læs også: Tesla måske på vej med billigere modelLæs også: Direktør: Disse aktier ville jeg selv gå efter