Henter kommentarer

Opråb til alle håbefulde privatinvestorer: Tesla er en bare bilfabrik


Tesla har forvandlet sig fra at være en eksponent for en af børshistoriens mest mærkværdige spekulative bobler til en helt almindelig producent af biler – med en helt usædvanlig høj værdiansættelse.

Så skete det igen.

En højtflyvende aktie indleder en kursnedtur, og private investorer strømmer til fadet i håbet om at gøre en god handel.

Desværre blev det til en huskekage om, at man ikke skal gribe faldende knive.

Læs også: Aktierne blødte: Shortere scorede kassen i 2022

Finansmediet Euroinvestor kunne i sidste uge fortælle, at titusindvis af nye danske investorer var stået på Tesla-karrusellen i takt med, at kursen er styrtdykket. Fra toppen i november 2021 – altså på godt et års tid – er aktien faldet omkring 75 procent.

Værdien af selskabet skal således firedobles herfra for at ramme markedsværdien på 8.000 milliarder kroner, da den var højest. Matematik kan være nådesløs.

Tesla har mere end noget andet været eksponent for den vilde mani, der greb markedet i løbet af 2020, da millioner af nye private investorer kastede sig over alt fra bitcoin, meme-aktier og Tesla, Tesla, Tesla.

Tesla var ikke længere end bilproducent, måtte man forstå på tilhængerne. Det er en højteknologisk virksomhed på en mission om at redde kloden.

Allerede i efteråret 2020 råbte den erfarne investor, økonom og ceo i Maj Invest Jeppe Christiansen vagt i gevær i et interview med Euroinvestor:

»Der er nærmest noget Trumpsk over hele den historie. Aktionærer i Tesla kan nærmest betragtes som fans, ligesom Trumps vælgere er fans. Jeg tror nærmest de er mere begejstrede for Tesla, end Elon Musk selv er,« sagde Jeppe Christiansen. Og han gav samtidig udtryk for, at Tesla-aktier havde mere til fælles med kryptovaluta end med andre virksomheder, og at kursdannelsen var udtryk for samme mekanisme som ved et kædebrev.

Læs også: Største dyk i lejlighedspriser siden finanskrisen

Efter først en gigantisk optur er Tesla-aktien nu fuldstændig kollapset.

Eller er den?

Tesla er rent faktisk en virksomhed i enorm vækst. Modsat deres konkurrenter på elbilmarkedet skal de ikke omstille sig og i sidste ende udfase en stor produktserie af modeller med forbrændingsmotorer.

På sin vis minder de traditionelle bilproducenters udfordring om den digitalisering, som mediebranchen har bokset med i årtier. Herhjemme har B.T. fra årsskiftet helt droppet printavisen – mediet har selv aflivet forbrændingsmotoren.

Sagen er bare, at Tesla nu for alvor møder konkurrencen fra de traditionelle producenter. Sådan fungerer markedsøkonomien nu engang. Ingen får lov til at beholde vækst eller udsigten til overnormal indtjening for sig selv. Og godt for det – forbrugerne vinder.

Læs også: To grupper skal være særligt opmærksomme på deres forskudsopgørelse

Det er derfor helt givet, at Teslas first mover-fordel bliver udvandet i fremtiden. Det er tydeligt, at BMW, Mercedes, Toyota og VW ikke har tænkt sig at overlade verdensmarkedet til Elon Musk.

Så kan vi diskutere hastighed og alt det. Men slutspillet står klart: Det globale bilmarked ender, hvor det altid har været, nemlig i fuldkommen konkurrence, hvor den langsigtede profit er nul.

Det er præcis af den årsag, at Warren Buffett aldrig har ejet en aktie i en bilproducent. Det kræver nemlig timing at spotte de op- og nedture, der er undervejs – og held er ikke noget, legenden bruger tid på.

Bevægelsen mod fuldkommen konkurrence betyder også, at det såmænd ikke er helt skævt at sammenligne værdiansættelsen af Tesla med konkurrenternes.

Målt på traditionelle nøgletal som for eksempel P/E-værdien, der udtrykker den pris en investor betaler for at få en andel på en krone af årets overskud, så er Tesla stadig markant dyrere end andre bilproducenter.

Teslas nuværende markedsværdi betyder nemlig, at P/E-værdien på Tesla er 34. Vi er rigtigt nok milevidt fra den P/E-værdi på 400, som Tesla kunne notere sig, da aktien toppede.

Normaliseringen skyldes kombinationen af faldende aktiepris (P) og stigende indtjening, (E).

Læs også: Vil udnytte Apple-kursfald til opkøb

Både tæller og nævner har således bevæget sig i den rigtige retning. Matematik kan såmænd også være helt barmhjertig.

Men det går desværre helt galt, hvis vi sammenligner med andre bilproducenters P/E-værdier. Den europæiske bilindustri handles for tiden med en gennemsnitlig P/E-værdi på omkring 5.

Den målestok indikerer, at Teslas aktiekurs fortsat er grotesk overvurderet.

Jeg har selv kraftigt på fornemmelsen, at mange private investorer mest af mest kigger på kursen i sig selv og ikke så meget på værdiansættelsen. Det kan såmænd også være en givtig manøvre, men det kræver mest af alt held at lykkes med den strategi på lang sigt.

Vi har set det til overflod, da private investorer kastede sig over Norwegian i den første fase af coronapandemien. De penge er tabt for altid.

Modsat Norwegian har Tesla til gengæld et hav af analytikere fra de største finanshuse i verden, der ser virksomheden efter i sømmene og kommer med anbefalinger. Ifølge data fra Bloomberg har 31 af de i alt 51 Tesla-analytikere oplyst kursmål, der i gennemsnit viser, at Tesla fra det nuværende kursleje skulle have et potentiale på lidt mere end 100 procent.

Det er en mageløs optimisme.

Tesla er stadig en uhyre svær størrelse at blive klog på. Men det er dog også bare en bilfabrik – som på trods af en gigantisk nedtur har masser af fans og tilhængere.

Læs også: Aktiechef advarer mod brede kursfald

Læs også: Amerikansk storbank: Køb 'billige' europæiske aktier