Henter kommentarer

Aktiechef: Aktien skyder i vejret – derfor har jeg købt den


Folk har det med at købe kosmetik sideløbende med, at økonomien trækker sig sammen og går i recession.

Af netop den grund af Michael Friis Jørgensen, aktiechef i HC Andersen Capital og en af Millionærklubbens faste eksperter, købt op i Matas-aktien.

Det fortæller han i onsdagens udgave af Millionærklubben.

»Det er ganske tydeligt, at kosmetik holder sig godt gennem recessioner. Derfor har jeg købt Matas, fordi det er affordable luxury,« siger Michael Friis Jørgensen.

Aktiechefen henviser til, at læbestiftssalget ofte stiger, når økonomien er på vej i en recession. Forklaringen er, at folk kvitter køb af dyre tasker og i stedet køber billige luksusting som kosmetik.

»En læbestift til 300, en øjenmasacara til 200, det kan man altid købe. Dyre sko og tasker, det begynder man at blive lidt bekymret om,« siger Michael Friis Jørgensen:

At læbestiftsalget kan indikere en økonomisk nedtur har flere gange vist sig at holde stik. Leonard Lauder, der er arving til det famøse kosmetikmærke Estée Lauder, var den første til at give tendensen et navn og opfandt »lip stick-indekset« tilbage omkring årtusindeskiftet.

Mens økonomien havde det skidt, opdagede Lauder, at salget af læbestifter strøg i vejret. Hans teori lød derfor, at jo flere læbestifter folk købte, jo værre havde økonomien det.

Formodningen blev bekræftet inden recessionen i 2001, finanskrisen i 2008 og endda også før depressionen omkring år 1929 i USA. Ved alle tilfælde bugnede salget af læbestifter og kosmetik, mens økonomien haltede.

Det hører med til historien, at teorien flere gange har ramt ved siden af. Blandt andet inden coronakrisen, hvor økonomien også trak sig sammen uden at folk købte kosmetik med arme og ben.

Men ikke desto mindre er det amerikanske kosmetiksalg braget op med 20 pct. de første seks måneder af 2022, skriver CNBC. Det sker sideløbende med, at økonomiske skyer truer i horisonten, og at flere økonomer spår en recession forude.

Nyheden om aktiechefens indkøb kommer i kølvandet på, at Matas har fremlagt regnskabstal onsdag morgen.

Omsætningen er vokset med 3,2 procent, fordi kunderne har handlet mere i Matas end tidligere.

På den baggrund stiger aktien med 5,9 pct. onsdag morgen, og alene den seneste uge er aktien gået op med 8,4 pct.

»Det er en af de bedre performende aktier fra morgenstunden af, hvis vi skal have noget festfyrværkeri,« siger Michael Friis Jørgensen.

Læs også: Matas-kunderne strømmer til – sender salget i vejret: 'Vi glæder os'

Læs også: Lundbeck-aktien rasler ned – det kan forklare det