SoftBank-aktien faldt med 12,5 pct. i handlen på den japanske børs, efter OpenAI ifølge et amerikansk medie har planer om at udskyde sin børsnotering til 2027.

Det har skabt bekymring for værdien af SoftBanks AI-investeringer, skriver Jyske Bank i en note.

OpenAI, der er kendt for chatbotten ChatGPT, var ventet at blive børsnoteret i løbet af 2026, men ifølge The New York Times vil der altså gå noget længere, fordi rådgivere har anbefalet selskabet at vente.

SoftBank har ifølge Bloomberg omkring 65 mia. dollar investeret i OpenAI, og investorerne venter, at selskabet vil tjene kassen på, at AI-selskabet bliver børsnoteret.

Forventningerne om en massiv præmie har sendt SoftBank-aktien op i rekordniveauer, ifølge mediet.

SoftBank har tidligere været investeret i Nvidia, hvilket indbragte selskabet 5,83 mia. dollar. I alt havde selskabet 32,1 mio. aktier i den amerikanske chipproducent.

Posten blev solgt for at selskabet kunne investere pengene i OpenAI.

SoftBank-aktien er steget med over 150 pct. det seneste år.

Læs også: Billigere lån til boligejere og -købere: Så stor er besparelsen lige nu

Læs også: Norden får ny finansdirektør

Millionærklubben

Der er fuld fart på de globale aktiemarkeder med dagligt store udsving i udvalgte segmenter. Det giver muligvis grå hår i hovedet til nogle investorer, men helt sikkert også muligheder for andre. Hør, hvad klubbens to porteføljeforvaltere, Lars Persson og Lau Svenssen, mener om markedsstemningen, når de i studiet debatterer udviklingen og svarer på lytterspørgsmål. Vært: Bodil Johanne Gantzel

SÆRARRANGEMENT - Millionærklubben Eksklusiv: Aktiekonkurrencen er halvvejs i hus - Millionærklubben gør status

De kæmper om æren og pengene til daglig i Millionærklubbens investeringskonkurrence, og nu er det tid til at få svesken på disken. Hvem læste markedet korrekt? Hvem fik satset på de helt rette temaer? Og hvem har førertrøjen på, her hvor halvåret melder sin ankomst? Det kan du blive klogere på denne aften, hvor Millionærklubbens faste panel stiller op til debat om alt det, de gjorde, alt det, de skulle have gjort, og alt det, de har tænkt sig at gøre for at tage føringen i andet halvår.

Debatten styres af Millionærklubbens vært, Bodil Johanne Gantzel, og i panelet kan du møde:

Lau Svenssen, chefanalytiker hos Svenssen & Tudborg,
Lars Persson, teknisk analytiker hos Aktierådet,
Michael Friis Jørgensen, aktiechef hos HC Andersen Capital,
og Michelle Nørgaard, selvstændig aktiestrateg.

I løbet af aftenen byder vi også på en forfriskning og lidt snacks, så du kan læne dig tilbage, blive inspireret af panelets ekspertviden og ikke mindst blive klogere på, hvordan du får mest muligt ud af dine investeringer. Køb dine billetter her: www.euroinvestor.dk/arrangementer