En ny aftale mellem Novo Nordisk og en række selskaber, som tidligere solgte kopier af Novos mest populære produkter, er godt nyt for den danske medicinalgigant.

Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, som er senioranalytiker i Sydbank, efter Novo Nordisk har annonceret et nyt partnerskab med online-apotekerne Hims & Hers, LifeMD og Ro.

»Det er positivt nyt. Det er nogle aktører, som har taget en betydelig del af markedet med deres kopiversioner, mens der har været mangel på Wegovy,« siger Søren Løntoft Hansen.

Online-apotekplatformene i USA har tidligere solgt kopiversioner af Novo Nordisks vægttabsmiddel Wegovy. Det kunne de slippe afsted med, fordi der var mangel på vægttabsmidlerne, men den går ikke længere, har de amerikanske domstole afgjort. 

Og det åbner altså en mulighed for Novo til at træde ind på en salgskanal, som har taget en stor andel af salget, påpeger senioranalytikeren.

»Amerikanerne kender de her kanaler i forvejen, og nu hvor der ikke længere er mangel på Wegovy, så er det ikke tilladt at tilbyde de her kopier. Så det er positivt, at de amerikanere, som har brugt disse kopier, nu kan få den originale Wegovy.«

Adgangen til de mange kunder er altså godt for Novos forretning, men der er faktisk også en anden positiv side til denne aftale. Og det leder tankerne tilbage på det gamle ordsprog om at holde sine venner tætte og sine fjender endnu tættere.

»Når man laver en aftale med de her aktører, så er risikoen for, at de forsøger at finde smutveje for at sælge deres kopivarer mindre,« siger Søren Løntoft Hansen.

Meddelelsen sendte Novo Nordisk-aktien op fra en nedgang på 1,5 pct. til at være oppe med 3,7 pct. omkring klokken 14:20.

For Hims & Hers ser aftalen endnu mere afgørende ud for deres aktionærer. Kursen flyver op med omkring 35 pct. i det amerikasnke formarked.

Læs også: Dansk fond vinder pris for bedste afkast: Nu afslører investeringschef opskriften

Læs også: Carlsberg kan mærke danskernes boykot af Coca-Cola