Henter kommentarer

Carlsberg-analytiker: Indtjeningen bedre end frygtet


Et stærkt fokus på omkostningerne har været med til at modvirke det vigende salg under coronakrisen.

Det vurderer Sydbanks aktieanalytiker Per Fogh, efter den danske bryggerigigant Carlsberg har fremlagt tal for første halvår af 2020. Dem kan du se her.

Bryggeriet landede i første halvår år en omsætning på 28.830 mio. kr.  sammenlignet med 32.990 mio. kr. i første halvår 2019. Carlsberg opnåede et samtidig driftsoverskud i halvåret før særlige poster - EBIT - på 4615 mio. kr. mod 5171 mio. kr. i første halvår 2019. Forventningen hos analytikerne var ifølge ritzau/finans  her 4189 mio. kr.

»De viser, at et stærkt omkostningsfokus kan modsvare en volumen-tilbagegang rent indtjeningsmæssigt. Indtjeningen lander bedre end frygtet, hvor især Asien overrasker positivt sammen med Østeuropa,« forklarer han.

Carlsberg optager en reklamefilm med Mads Mikkelsen på Kongens Nytorv i København onsdag 1. juli 2020. (Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix) Vis mere


Det skyldes blandt andet, at nogle af de markedsføringsomkostninger er blevet skubbet, hvilket giver en bedre indtjening end forventet. Også i Østeuropa har Carlsberg haft større omkostningsbesparelser end ventet, påpeger Per Fogh.

Om forventningerne til helåret lyder meldingen fra Carlsberg nu, at man forventer en 10-15 pct tilbagegang i den organiske vækst. Carlsberg forventer nemlig heller ikke, at ølsalget på barer og restauranter kommer tilbage på niveau fra før krisen. Desuden forventer Carlsberg en tilbagegang på indtjeningen i andet halvår, fordi salget i supermarkedet heller ikke ventes at komme tilbage på samme niveau.

Læs også: Carlsberg-topchef: Vi tilpasser forretningen til ny virkelighed

Læs også: Nye tal fra Carlsberg: Bedre resultater en frygtet af analytikerne