Den danske bryggerigigant Carlsberg mister eneretten til distribution og salg af det spanske ølmærke San Miguel i Storbritannien, og det er vel og mærke til konkurrenten AB Inbev.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Carlsbergs britiske samarbejde Carlsberg Marston's Brewing Company, som den danske bryggerigigant deler med bryggeriet Marston's.
»Selvfølgelig vil det have en negativ påvirkning på virksomheden, men over tid vil vi indhente det med vores egne mærker,« lød det fra topchef Jacob Aarup-Andersen fra Carlsberg på et investorkald mandag ifølge Finans.
Det belgisk-amerikanske bryggeri AB Inbev er verdens største, og selskabet har brands som blandt andet Budweiser, Stella Artois og Corona.
Carlsberg Marston's Brewing Company har stadig brands i form af Brooklyn Pilsner og Kronenbourg, som er kendt for sine 1664 Blanc-øl.
Tabet af San Miguel i Storbritannien blev overskygget af det danske bryggeris opkøb af den britiske læskedrikproducent Britvic, som du kan læse mere om her.
Den britiske marked stod i 2023 for omsætning på 7,9 mia. kr., fremgår det af Carlsbergs årsrapport, hvilket betyder, at lidt over 10 pct. af omsætningen kommer fra den anden side af Nordsøen.
Carlsberg-aktien er den seneste måned faldet med 10,5 pct.
Læs mere: Nyt studie: Amerikansk middel viser bedre resultater end Novos supersællert
Læs mere: Italiensk aktie falder tungt: Sådan kan det påvirke aktierne i danske giganter
