Henter kommentarer

Coloplast lander lige under forventningerne på en række vigtige nøgletal


Friske tal fra danske medico- og sårplejeselskab Coloplast rammer en smule under, hvad der var ventet af analytikerne.

Det står klart efter, at Coloplast har præsenteret investorerne for nye tal for første halvår af sit skæve regnskabsår 2023/24 tirsdag morgen. 

Dermed har Coloplast også præsenteret investorerne for udviklingen i sit andet kvartal, og her lander omsætningen på 6.586 mio. kr. Det er mindre end analytikerne havde regnet med på forhånd, viser konsensusestimater indsamlet af selskabet selv. Her var forventningen på forhånd en omsætning på 6.693 mio. kr. i kvartalet. 

Det bringer omsætningen i Coloplasts første halvår op på 13.192 mio. kr. 

Driftsresultatet målt på EBIT lander på 1.791 mio. kr. i Coloplasts andet kvartal, hvilket er under analytikernes forventninger om et driftsresultat på 1.840 mio. kr. 

Bundlinjen i kvartalet lander på 1.252 mio. kr. mod analytikernes forventning om 1.292 mio. kr. 

For andet kvartal havde Coloplast desuden en organisk vækst på 8 pct., mens deres overskudsgrad for perioden endte på 27 pct.

Overskudsgraden kaldes også for EBIT-marginen, og den følges nøje af investorer og analytikere, da nøgletallet er et udtryk for, hvor stor en del af omsætningen i virksomheden, der er tilbage, når selskabet har betalt sine driftsomkostninger.

I regnskabet fremgår det, at C25-selskabet fastholder sine forventninger til helåret 2024. De venter fortsat en organisk omsætningsvækst omkring 8 pct. samt en overskudsgrad før særlige poster på 27-28 pct. Dog ventes salgsvæksten i danske kroner nu at ligge på 10-11 pct. mod tidligere cirka 11 pct. grundet valutamodvind.

Læs også:»Drastisk skifte«: Ny tendens i danskernes investeringsvaner

I sammenhæng med regnskabet kan Coloplast også offentliggøre, at de udvider deres portefølje af stomiprodukter med tre nye lanceringer.

Selskabet løfter sløret for, at de har fået refusionsgodkendelse i Storbritannien for »verdens første digitale notifikationssystem til at opdage lækage« samt at de udvider deres SenSura Mio-produktserie med to nye lanceringer.

Til regnskabet lyder det fra administrerende direktør Kristian Villumsen:

»Jeg vil gerne fremhæve et stærkt andet kvartal i vores kroniske forretning og sårplejeforretning samt solide bidrag fra vores nyeste medlemmer af Coloplast-familien, Atos Medical og Kerecis, som begge leverer tocifret vækst i andet kvartal.«

Coloplast-aktien er faldet næsten 11 pct. det seneste år. 

Læs også: Himmelstormeren Gubra med friske tal: Omsætningen springer op

Læs også: Dansk aktie er steget næsten 150 pct. i år: Nu opjusterer selskabet