Henter kommentarer

Audientes har solgt for 0 kr.: Derfor kalder topchef året for 'tilfredsstillende'


0 kroner. Så meget har det danske First North-selskab Audientes solgt for, siden selskabet blev børsnoteret for cirka seks måneder siden.

Det viser tallene fra det lille danske selskabs netop offentliggjort årsrapport for 2020. Derfor har Euroinvestor fanget den administrerende direktør, Steen Thygesen til et interview. Audientes står bag et selvjusterende høreapparat målrettet de mange millioner, som lider af et høretab, men ikke har råd til at købe de nuværende høreapparater på markedet. I første omgang satser selskabet på det indiske marked.

Indtil videre har firmaet ikke solgt noget, men det er ikke unormalt for helt unge vækstselskaber. Det oplever du eksempelvis også hos biotekselskaber og andre virksomheder, der er ved at udvikle et produkt. Den manglende omsætning afholder da heller ikke selskabets administrerende direktør, Steen Thygesen, i at betegne det forgangne år som et »utroligt spændende og tilfredsstillende år.«

Steen Thygesen hæfter sig ved, at Audientes nåede selskabets egne, opstillede mål trods coronakrisen.

»Primo 2021 gik vi ind i slutfasen af udviklingen af vores smarte selvjusterende høreapparat, hvor styrkelsen af organisationen i fjerde kvartal 2020 gjorde det muligt at sætte turbo på, således at vi nu også er klar med en detaljeret go-to-market-strategi for Indien og online,« udtaler han i en kommentar til regnskabet.

I har ikke solgt noget endnu, hvad er planen herfra?
»Planen er, at vi tager de første salg i tredje kvartal i år, når vi får produktet frem til markedet. Det er årets store begivenhed for os, altså at vi går fra at være et udviklingsselskab til et selskab, der generer omsætning. Det er i tredje kvartal, at vi bringer de første penge ind, og derfra vil vi opbygge en platform for de kommende år. Indledningsvist med fokus på Indien og et salg online,« udtaler Steen Thygesen.

Hvor sælger I jeres produkter henne?
»Vi fokuserer først på megabyerne i det sydlige Indien, hvor vi vil sælge det via traditionel retail, men også via apoteker og optikere. På længere sigt tror vi på, at vores produkt vinder indpas i elektronikbutikker a la Power og Elgiganten. Vi tror samtidig, at e-handel bliver et af vores stærke ben, så det er en tosporet motorvej, hvor e-handel er det spor, mens det andet er klassisk salg i butikker,« udtaler Steen Thygesen og tilføjer:

»Som investor er du lige nu med i den tidlige fase - fra før vi går til markedet - og inden vi accelerer og begynder at sælge tusindvis af produkter om året.«

Andre selskaber har før jer lovet at sælge en varer uden, at det er blevet til noget. Hvordan kan man som investor regne med, at I får solgt noget?
»Vi har i flere år arbejdet på at teste produktet i forskellige variationer i det marked, som vi er på vej ind i, så vi er i den endelige del af den rejse, der handler om at bringe produktet på markedet. Inden for de næste seks måneder er vi i markedet og henter omsætning,« udtaler Steen Thygesen.

Af årsrapporten for 2020 fremgår det, at »den finansielle udvikling i 2020 var kendetegnet af store investeringer i færdiggørelse af Audientes selvjusterende høreapparat samt implementering af go-to-market-strategien.«

Om 2021 lyder det således fra Audientes:

»2021 bliver året, hvor vi går fra et udviklingsselskab til et kommercielt og omsætningsgenererende selskab, og vi ser meget frem til produktlanceringen medio 2021 samt masseproduktion og salg fra Q3 2021. Det har gjort en afgørende forskel, at vi nu er et børsnoteret selskab med en langt større synlighed forretningsmæssigt, så vi takker endnu en gang for aktionærernes tillid,« lyder det fra Steen Thygesen.

Der er ifølge Audientes i dag ca. 500 mio. mennesker, som har et invaliderende høretab, hvoraf 400 mio. ikke har en god løsning for deres høretab. WHO estimerer, at der i 2050 vil være 700 mio. mennesker med et invaliderende høretab.

Audientes oplyser i forbindelse med dets årsregnskab, at man for 201 forventer en omsætning i niveauet 3,5-5 mio. kr, og at driftsresultatet (EBITDA) forventes lande i niveauet -12 til -14 mio. kr.

Det driftsmæssige underskud for året skal ifølge Audientes ses i lyset af de igangværende udviklingsaktiviteter samt det intensiverede markedsføringsfokus i 2. halvår 2021, oplyser selskabet.

Læs også: Junior Board-medlem: Disse 30 aktier er i min portefølje

Læs også: Ung investor ville slå banken: Hamrede afkast op på 88 pct. sidste år