Henter kommentarer

Dansk Tesla-udfordrer: Derfor har vi valgt kontroversielt børseventyr


 

Henrik Fisker står i spidsen for elbilselskabet Fisker Inc, der efter sin nylige børsnotering har opnået en markedsværdi på knap 30 mia. kr. - uden at have solgt et eneste køretøj.

Fisker er gået på børsen ved hjælp af en såkaldt SPAC - special-purpose acquisition company - som udelukkende har til formål at fusionere med et givent selskab - i dette tilfælde Fisker - så det ender på børsen. På den måde har Fisker undgået den traditionelle IPO-proces, der er tidskrævende og dyr.

Manøvren, som også lastvognsudvikleren Nikola har benyttet sig af, har generelt et skidt omdømme, da investorerne oftest taber penge på denne type investeringer, ifølge Financial Times. Samtidig kan det være svært for investorer at gennemskue, hvad de reelt investerer i, fordi der eksempelvis ikke vil være et børsprospekt. Men Henrik Fisker afviser kritikken.

I videoen ovenfor ses, hvordan en række bilproducenters markedsværdi pro anno har udviklet sig. Grafikken er lavet via Flourish Studio

»Måden at lade sig børsnotere via SPAC er selvfølgelig hurtigere end normal IPO, men vi lever også i en ny verden. Det er ikke mere de gode gamle dage, det er de super gode nye dage, hvor tingene bare er anderledes. SPAC-modellen er en måde, du kan få de penge, du skal bruge, uden at give hele firmaet væk,« siger Henrik Fisker, der stadig ejer 48 pct. af selskabet sammen med sin hustru Geeta Gupta Fisker, der er finansdirektør i virksomheden.

Vigtigt for at kunne overholde tidsplan

Fisker er blevet børsnoteret gennem en fusion med det børsnoterede “blanck-check”-selskab Spartan Energy Acquisition Corp, der er ejet af kapitalfonden Apollo Global Management. Transsaktionen har sikret Fisker en gældfri tilværelse og 1 mia. dollar i kapital fra investorer som kapitalforvalterne Blackrock, AllianceBernstein og Moore Strategic Ventures, ifølge Apollo Global Management.

De friske penge er afgørende for virksomhedens tidsplan, lyder det fra Henrik Fisker.

Læs også: Kendt tech-investor om himmelstormer: Bed mærke i 3 ting

»Tesla havde mange forsinkelser i de tidlige dage, fordi de løb tør for penge og skulle ud og rejse flere penge. Det er én af grundene til, at vi lavede den her public merger - SPAC. Nu ved vi, at vi har pengene til at komme ud med bilen i slutningen af 2022,” siger han med reference til Fiskers første bil, SUV'en Ocean.

Desuden fremhæver han vigtigheden i, at Fisker har en partner til at stå for produktionen, Magna International, der også har fabrikanter som Mercedes og BMW på kundelisten.

»Hvis jeg skulle bygge en fabrik selv, var der stor risiko for at blive forsinket, og den risiko har vi taget ud ved det her setup med Magna International,« siger Henrik Fisker, der som 23-årig rejste til Schweiz for at uddanne sig til bildesigner.

Hidsige stigninger

På den positive side byder SPAC-metoden generelt på muligheder for privatinvestorer, omend det er en risikofyldt affære. For privatinvestorer repræsenterer Spacs nemlig en chance for at købe sig ind i hurtigtvoksende virksomheder, der nok ellers ville forblive private, skriver Financial Times.

Selvom fusionen har fungeret som en genvej til børsen, har det stadig været en krævende proces, påpeger Henrik Fisker.

»Det er ikke nemt at gå på børsen sådan her heller. Vi har opbygget modellen over flere år. Dengang vi kunne rejse, har vi rejst hele verden rundt for at samle penge. Vi har nok snakket med 100 investorer,« tilføjer Henrik Fisker.

Og risikovillig kapital synes der at være rigeligt af - Fisker-aktien er samlet steget 84 pct. til 17 dollar siden den første officielle handelsdag 30. oktober, hvor aktien åbnede i 9,25 dollar.

Læs også: Dansker henter milliarder på Wall Street: Sådan vil han smadre Tesla

Læs også: Dansk Tesla-rival debuterer på børsen: Nu er han blandt de rigeste i Danmark