Novo Nordisks fremadbrusende fedmemiddel Wegovy er begyndt få indvirkning langt udover Danmarks egne grænser.
B.T. og Euroinvestor samarbejder – derfor findes artiklen også på B.T.
Den store amerikanske butikskæde Walmart kan nemlig allerede nu mærke effekten af de nye fedmemidler som Novo Nordisks Ozempic og Wegovy og anden appetitdæmpende medicin på madindkøbet i deres butikker.
Det skriver Bloomberg News.
»Vi ser bestemt en lille ændring i forhold til den samlede befolkning, og vi ser en lille tilbagegang i det samlede indkøb. Der købes færre enheder og lidt færre kalorier,« sagde John Furner, der er administrerende direktør for Walmarts amerikanske marked, i et interview onsdag.
Han har sagt dette på baggrund af en undersøgelse, som Walmart er i gang med, hvor de studerer ændringer i kundernes salgsmønstre ved brug af anonymiseret data om kundernes indkøb.
Læs også: Novos vægttabsmidler forbindes med øget forekomst af maveproblemer i nyt studie
Her kigger de på, hvordan kundernes købsvaner ændrer sig, når de tager en af disse fedmemidler, og sammenligner det med de varer, som lignende kunder køber, som ikke tager denne form for medicin.
Dog er det stadig for tidligt at drage nogle endelige konklusioner på undersøgelsen af de appetitdæmpende lægemidler fremstillet af Novo Nordisk og lignende medicinalfabrikanter, lyder det fra John Furner.
Selvom Walmart endnu ikke har nok data til at kunne sætte to tykke streger under konklusionen, så bliver det nye marked af fedmemidler alligevel bemærket rundt omkring i verden, og her er det især danske Novo Nordisks medicin, der bliver skævet til.
Det er på trods af, at Novos fedmemiddel Wegovy kun har været på markedet i USA siden 2021, hvilket var det første land hvor det blev lanceret, og stortset siden lanceringen har Novo Nordisk kæmpet med at møde den eksploderende efterspørgsel.
Den dag i dag kan fedmemidlet fortsat kun købes i fem lande - USA, Norge, Danmark, Tyskland og Storbritannien.
Den seneste tid har en lang række af direktører og investorer også blandet sig i debatten om, hvordan de nye vægttabsmidler kan påvirke økonomien og forskellige forretninger.
Tidligere på ugen var direktører for Pringles og Cheez-Its ude og sige, at de kigger på, hvordan deres virksomhed potentielt kan blive påvirket af disse fedmemidler.
»Ligesom alt andet der potentielt kan påvirke vores forretning, så har vi tænkt os at kigge på det, studere det og hvis det bliver nødvendigt så afbøde det,« udtalte Steve Cahillane, der er administrerende direktør i Kellanova, i et interview.
Læs også: Lau Svenssen har købt op i flyselskab: 'Det er et skud fra hoften'
Walmart sælger selv GLP-1-midler, som er det aktive stof i Novos fedmemidler, gennem deres apoteker.
Og det er en boomende forretning. USAs salg af disse lægemidler steg nemlig 300 pct. mellem 2020 og 2022, ifølge en nylig rapport fra Trilliant Health.
Derfor er der også andre potentielle positive effekter på salget i Walmart ved disse fedmemidler, har finansdirektør i Walmart, John David Rainey tidligere udtalt til CNBC.
Kunder, der tager vægttabsmedicin har nemlig »en tendens til at bruge mere hos os samlet set,« selvom de køber mindre mad.
Læs også: Børsmyndigheder stævner Elon Musks i sag om køb af Twitter


Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner