Andelen af bankkunder, der vil anbefale sin bank til andre, er på det laveste niveau nogensinde – i hvert fald i de år, Mybanker har målt på det.
Det viser en ny undersøgelse fra Mybanker foretaget blandt 4212 af bankportalens brugere.
»Det springer i øjnene, at der i undersøgelsen i år er den laveste andel af kunder, der ville anbefale sin egen bank til andre, så det er et klart tegn på, at der er en vis utilfredshed blandt bankkunderne. Det ser ikke positivt ud,« siger Jens Hjarsbech, der er Mybankers cheføkonom.
Helt præcis vil 62 procent af de adspurgte i undersøgelsen anbefale sin bank til andre, hvilket er 5 procentpoint lavere end sidste år, hvor en række Mybanker-brugerne blev stillet samme spørgsmål. Desuden er det nyeste resultat det absolut laveste niveau i de seks år, undersøgelsen er blevet foretaget.
Jens Hjarsbech peger blandt andet på, at danskerne er blevet trætte af deres bank i kølvandet på de rekordoverskud, bankerne i løbet af 2023 kunne melde om. Samtidig steg renterne til nye højder, og gebyrerne i bankerne voksede.
»Det er mit bud, men det er ikke noget, vi har data for at sige. Men det er interessant, at de store rentestigninger ikke er kommet i 2024, men et år før, så der må være noget udover selve rentestigningerne, der giver tallet,« siger cheføkonomen.
Er forklaringen bag Mybanker-brugernes lunkne syn på egen bank i årets undersøgelse historisk høje bankoverskud i en tid, hvor renterne – og også inflationen – er drønet op, vidner det ifølge Jens Hjarsbech om, at bankbrugerne ikke har forståelse for, hvordan en bank drives.
Læs også: Betændt emne: Danske banker i pludselig manøvre
»De fleste af de penge, vi betaler i renter på eksempelvis realkreditlån, går ikke til bankerne. Og grunden til bankernes øvrige renter er sat op, er på grund af Den Europæiske Centralbanks rentestigninger. Så der er nogen mekanismer, der er ude af bankernes hænder, der har gjort det dyrere at være bankkunde.«
Jens Hjarsbech forstår dog godt, hvis danske bankkunder har været skuffet over, at bankernes indlånsrenter ikke har matchet den rente, bankerne selv får ved at have deres penge stående i Nationalbanken.
»Det er klart, at man som bankkunde godt kunne have håbet på, at indlånsrenten ville komme højere op, end den har gjort, og det er nok også noget af det, der har gjort udslaget i undersøgelsen,« siger cheføkonomen.
Forbrugerrådet Tænk er blandt dem, der har kritiseret de danske banker for at være for karrige med procenterne på danskernes indlån, mens bankerne har tjent penge som aldrig før. Men fra Finans Danmark, der er interesseorganisation for blandt andet banker, er man ikke enig i den kritik.
»Forbrugerne skal til at orientere sig på en anden måde, end de har været vant til de seneste 10-15 år. De skal til at huske, hvordan verden var, før vi kom ind i en periode med meget lave renter. Der var det helt normalt at tænke over, hvordan man placerer sine indlån,« har Finans Danmarks cheføkonom Niels Arne Dam tidligere på året udtalt til Berlingske.
Generelt mener Jens Hjarsbech, at danskerne er for loyale over for deres bank, og han opfordrer til, at man afsøger markedet for bedre tilbud, hvis man er utilfreds med det, man i dag har.
»Vi danskere er ikke så tilbøjelige til at skifte bank, og vi har en loyal tilgang over for bankerne, og ser dem som om, de er en ven af familien.«
Men en ven af familien, det er bankerne bestemt ikke, lyder det fra Jens Hjarsbech.
»De er en virksomhed, er skal tjene penge. Både til aktionærerne, der skal have et afkast, og så fordi myndighederne puster dem i nakken og siger, at de skal have nok penge på kistebunden,« siger han.
Læs også: Lau Svenssen har haft aktien i to år: 'I min optik er det en no-brainer'

