Henter kommentarer

Det haltende bilsalg er ikke overstået: 2023 ser 'vanskeligt ud'


Salget af fabriksnye biler i 2022 har været det dårligste siden finanskrisen i 2009.

Og 2023 ser ikke ud til at blive meget bedre, lyder forventningen fra flere aktører i bilbranchen, skriver Finans.

»Når vi kigger ind i 2023, ser det vanskeligt ud for nyvognsforhandlere,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen, til Finans.

Men også salget af brugtbiler står for skud. Brugtvognssalget har ellers ageret redningsplanke for mange forhandlere de seneste år, da der har været leveringsudfordringer på spritnye biler, men ventes ikke at blive godt i ligeså høj grad i 2023, lyder det fra DI-direktøren.

Det er Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, der er Danmarks største elektroniske markedsplads for brugte biler, dog ikke helt enig i og peger på erfaringer fra kriseårene 2009 og 2010, som viser, at brugtbilsalget er langt mindre konjunkturfølsomt end salget af nye biler.

Læs også: Saxo Bank: Sådan har danskerne købt aktier i et 'skelsættende' aktieår

Selvom bilsalget har været historisk lavt i år, så har elbilsalget allerede slået rekord, selvom vi endnu ikke har tallene for december.

I årets første 11 måneder blev der solgt 25.148 elbiler viser tal fra Danmarks Statistik. Det svarer til 19 pct. af alle biler solgt i 2022. I 2021 var det 12 pct. af de solgte biler, som var elbiler.

De nye tal er en 'solstrålehistorie' i et ellers skuffende år for bilsalget, mener Brian Friis Helmer, privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.

»Salget af elbiler byder på ny rekord i år, og er den helt store solstrålehistorie i et ellers miserabelt bilsalg. Derimod har det generelle bilsalg kurs mod det værste år siden 2009, selvom de seneste måneder har budt på forbedrede tal. Bilforhandlerne har i år kæmpet hårdt med produktionsudfordringer og leveranceproblemer,« skriver Brian Friis Helmer i en kommentar.

Læs også: Her er hvad, vi kan forvente af boligmarkedet i 2023

Læs også: Endnu en kæmpe ordre til Vestas