Henter kommentarer

Dyrere at være bilejer - sådan er de forskellige biltyper ramt


Det er både blevet dyrere at have en bil og at købe en bil i løbet af de seneste 12 måneder.

Men der er forskel på, om du har en benzin-, el- eller dieselbil. Elbiler er den økonomiske vinder, viser beregninger, som Bilbasen har lavet for Berlingske.

»Det grundlæggende er, at bilerne er blevet meget dyrere. Men alt det andet er også blevet dyrere, så samlet set er det blevet så meget dyrere at være bilejer, at det svarer til en ferie til Mallorca om året,« udtaler Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, til Berlingske.

Det såkaldte TCO-tal viser, at elbiler er blevet dyrere.

Pris per kørt kilometer (TCO) fordelt på biltyper med forskellige drivmidler. TCO indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 14,76 kr., dieselpris: 13,13 kr., elpris: 2,4 kr./kWh før elafgiftsrefusion). Bilpris i 2021/2022 henholdsvis 300.000 kr.* og 350.000 kr.** Vis mere

Tallet dækker over de samlede omkostninger ved at købe og bruge bilen i fire år, altså de totale omkostninger ved at have en bil.

Prisen per kørt kilometer (TCO-tallet) er for elbiler nu 2,85 kr., hvilket svarer til en stigning på 21,8 pct. i forhold til for et år siden.

For benzinbiler er prisen 3,65 kr., hvilket svarer til en stigning på 37,2 pct.

Elbiler vinder på, at afskrivningen er lav på elbiler, fordi der er færre elbiler på markedet i forhold til købere i fremtiden, forklarer Jan Lang over for avisen.

Læs også: Simon Richard Nielsen: Længe leve de finansielle markeder

Læs også: Længste stime af kursfald siden Finanskrisen