
»Når man kigger på Mærsk er der meget søgang – både i indtjening og i aktiekurs.«
Sådan lyder det fra Nordnets investeringsøkonom, Per Hansen om rederiet Mærsk forud for deres første kvartalsregnskab i 2023, der lander den 4. maj.
»Det er en af de selskaber, hvor man skal være lidt nervøs for 2023 og 2024. Der bliver lidt mindre at sejle med, men også fragtraterne vil falde tilbage til niveauet før corona,« siger han i onsdagens afsnit af Euroinvestors podcast, Millionærklubben.
Fragtraterne steg til enorme højder under pandemien, hvilket mange af rederiernes indtjening gavnede af. Efter pandemien er raterne dog dykket en del igen, og over det sidste år er raterne overordnet faldet med 75 pct.
Per Hansen peger på, at man skal holde øje med fragtraterne.
»Opturen i 2021 og 2022 havde Mærsk nok 0 pct. andel i, fordi Mærsk har ingen indvirkning på raterne. Det kan man ikke have i et marked styret af fuldkommen konkurrence,« forklarer han.
Læs også: Se listen: De 9 største sundhedsaktier
I 2022 havde Mærsk et fantastisk år med rekordoverskud og deres aktionærer fik glæde af det største udbytte i danmarkshistorien.
»Prisfastsættelsen på aktien er lige nu, hvor den nogenlunde plejer at være, dog i den nedre ende. Det er omkring 60-70 pct af egenkapital. Det er egentlig udmærket,« siger Per Hansen.
Læs også: Selskab bag meme-aktie på vej mod konkurs – kursen steg lige 30 pct.
Michelle Nørgaard, der er senior aktiestrateg hos Jyske Bank, er også med i Millionærklubben-studiet onsdag.
Hun forklarer, at de hos Jyske Bank har været i kontakt med Mærsk forud ud for offentliggørelsen af deres kvartalsregnskab, og her var deres indtryk relativt neutralt, beskriver hun.
»Lige nu er mange af rederierne tabsgivende. Mærsk har været gode til at drive fordel af dette, da de er gode til at drive en stram omkostningskontrol,« forklarer hun.
Læs også: Millioner har sygdommen – dansk gigant tættere på middel mod det
Men på kort sigt ser udsigterne ret dystre ud for det danske rederi, pointerer aktiestrategen.
»Vi ved, at i andet halvår kommer voluminerne til at falde yderligere, fordi vi højst sandsynligt kommer til at se en økonomisk afmatning i USA. Derudover har vi disse fragtrater, der er faldet en del, og det tror jeg vil fortsætte resten af året,« siger Michelle Nørgaard.
»På kort sigt vil jeg nok være lidt afventende i forhold til at springe på aktien,« tilføjer hun.
Mærsk-aktien er faldet med omkring 11 pct. de seneste 3 måneder.
Læs også: Investeringsstrateg i opråb: Husk disse aktier, hvis recessionen kommer
Læs også: Markedsanalytiker: Det ser danskerne som den største trussel mod porteføljen



Genialt: Det her kort skal du have

Stor guide: 57 geniale gaver



















