Henter kommentarer

Efter afkastbommert: Pensionsboss er 'rigtig ked af det'


I to år stod en fejl på, der betød, at kunderne i Nordea Pension har fået et forkert afkast - og den fejl skulle ikke være sket. 

Det fortæller Nordea Pensions topchef Vivian Byrholt i et interview med Børsen.

»Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg er rigtig ked af det. Jeg ville ønske, at det aldrig var sket, men det er det, og det skete på min vagt. Nu sørger vi for at få bragt tingene i orden,« siger hun til mediet.

Helt præcis betyder fejlen, at nogen kunder har fået et for højt afkast, mens andre har fået for lave, og det er interne kontroller i Nordea, der har opdaget fejlen efter opkøbet af Topdanmark Liv, som i dag er Nordea Pension.

80 kunder hos Nordea Pension vil være særligt negativt ramt af sagen, mens det ifølge Vivian Byrholt vil være positivt for 92 pct. af kunderne.

Læs også: 

Det var tilbage i efteråret, det kom frem, at kunderne hos pensionsselskabet havde fået forkerte afkast.

Dengang beklagede Vivan Byrholt også fejlen.

»Da vi blev opmærksomme på den beklagelige fejl, satte vi et betydeligt analysearbejde i værk for at få det fulde overblik, ligesom vi også har tilknyttet et større revisionshus til at bistå os undervejs i sagen. For langt de fleste kunder justeres afkastet til kundens fordel, mens et fåtal på 80 kunder desværre påvirkes særligt negativt,« sagde hun i et skriftligt svar til Euroinvestor.

Læs også: 

Læs også: