Henter kommentarer

Et sats på en industri i massiv vækst? Ekspert sætter ord på Astralis-børsnotering

I sommer overtog en investorgruppe bestående af blandt andre Nikolaj Nyholm, der var med til at stifte holdet i sin tid, Astralis Group.Investorgruppen tæller desuden medstifter af Astralis, Jakub Lund Kristensen, samt adskillige danske erhvervs- og sportsfolk.
I sommer overtog en investorgruppe bestående af blandt andre Nikolaj Nyholm, der var med til at stifte holdet i sin tid, Astralis Group.Investorgruppen tæller desuden medstifter af Astralis, Jakub Lund Kristensen, samt adskillige danske erhvervs- og sportsfolk. Foto: Andrzej Grygiel
Vis mere

Den danske esports-virksomhed Astralis Group, der bl.a. står bag Counter Strike-holdet, vil børsnoteres.

Men hvad kan investorerne forvente? Det var emnet torsdag i Millionærklubben, da administrerende direktør Nikolaj Nyholm i Astralis Group var på besøg.

Astralis Group er inden for esport, hvor forskellige hold spiller computerspil mod hinanden. Det er en industri, der ifølge Forbes har flere end 454 millioner af aktive fans verden over. Fans, der enten selv spiller de populære computerspil - f.eks. Fortnite, Counter Strike eller League of Legends - eller som blot ser andre spille. Esport er ifølge Washington Post en industri, der bliver investeret massivt i. Værdien af sponsorater, reklamer og medierettigheder inden for esport er da også fordoblet til godt seks milliarder kroner siden 2017.

Læs også: Lars Tvede om aktieoptur: Meget taler for et nyt jule-rally

Måske på grund af seerne er Astralis-aktien flere gange blevet sammenlignet med en fodboldaktie. Den udlægning giver dog ikke mening, mener Nikolaj Nyholm.

- VI er et globalt brand, der henvender sig til forbrugere over hele verden. Vi leverer et medieprodukt fremfor en oplevelse på et fodboldstadion, fortæller han.

Astralis Group har indkomststrømme, der minder om fodboldklubbernes, men ellers er der ikke mange fællestræk, mener han.

Sponsorater og abonnementer

Indtjeningen forventes desuden at være uafhængig af sejre i computerspillene, fordi Astralis Group går efter indtægter fra sponsorater og abonnementer. Sponsorerne - der blandt andet tæller Audi, Unibet og Jack&Jones - skal være på to-tre-årige kontrakter. Nikolaj Nyholm fremhæver, at firmaet har været i stand til at sikre sponsoraftaler, selv om man ikke har vundet i en periode.

- Vi ønsker at dække grundomkostningerne via sponsorater. Det har vi formået at gøre med Astralis siden august, og oveni skal så lægges indtægter fra abonnementer, der eksempelvis giver adgang til materiale tæt på spillerne, fortæller han.

Læs også: UBS: Derfor har vi en overvægt af kinesiske aktier

De spil, som Astralis Group satser på, er spil som kan være her de næste 20,30 og 40 år. Og selv om et spil kan hitte og stjæle spillere fra et andet spil, så ser man ikke et fald i antallet af seere, der ser andre spille. Seerbasen er nemlig stabilt voksende, forklarer han.

- Spiludviklerne udvikler konstant spillene ved at ændre våbnene eller tilføje nye karakterer osv., hvilket bidrager til et spils levetid, forklarer han.

Spillernes løn

På spørgsmålet om, hvor stor en del af omsætningen, der kommer til at gå til spillerløn, fortæller Nikolaj Nyholm, at hos Astralis er det 70 procent, imens det hos holdet Origin i øjeblikket er over 100 procent, fordi de taber penge i dag.

Målet er omkring 60 procent.

- Vi er i investeringsfasen, så det er en lønintensiv sportsgren, udtaler han.

Nikolaj Nyholm er heller ikke afvisende over for, at Astralis Group betaler udbytte i fremtiden. Det er dog først noget, man vil se på, når man ifølge prospektet regner med at løbe rundt i 2021.

Ekspert: Det ser jeg på

Gaming-ekspert og aktieanalytiker, Mads Christiansen, der blandt andet har youtubekanalen 'The gaming and esport investor', har fulgt planerne om Astralis Groups børsnotering. Han forholder sig dog afventende i forhold til at gå ind i aktien. Det sker på baggrund af at have set på esport-industrien generelt.

Fornylig har man fået indsigt i regnskabet fra Luminosity Gaming, der er blevet en del af børsnoteret Enthusiast Gaming Holdings. De fleste andre hold er privatejede, og altså ikke mulige at købe aktier i. Det forhold giver, ifølge ham, ikke et særlig godt indblik i holdenes økonomi.

Esport-hold har ifølge Medium typisk en Price/Sales på 13-14. Astralis-aktien kommer med en rabat i forhold til  det med en P/S på 7-8,5, bemærker han.

P/S-tallet bruges til at vurdere en akties pris i forhold til selskabets omsætning. En lav P/S-værdi kan indikere, at aktien er undervurderet, og tallet kan bruges til at vurdere, hvordan et selskab er prissat i forhold til dets konkurrenter

- Men uanset, om det er 7 eller 14 er det en dyrt prissat virksomhed, mener Mads Christiansen og tilføjer:

- Når man som investor skal betale en dyr prissætning er der nogle ting, som er rare at virksomheden har.

Skalerbarhed og voldgrave

Han fremhæver blandt andet en skalerbar virksomhedsmodel samt eventuelle voldgrave - moats - der gør det svært for konkurrenter at komme ind på markedet.

I forhold til det skalerbare ser Mads Christiansen hverken reklamer, TV-rettigheder eller licensing-salg som skalerbart. Han mener dog, at spillerværdierne kan være skalerbare, hvis spillerne bliver meget succesfulde.

- En mulig upside ved e-sport-hold er, at man kan købe og sælge spillere - ligesom i fodbold. Et eksempel er spilleren Tfue, der blev udviklet på holdet FaZeClan. Tfue startede som et talent, men endte som superstjerne. I dag forsøger Tfue at komme ud af sin kontrakt med FaZeClan. Risikoen er, at hvis stjernespillerne smutter, går holdet glip af gevinsten ved at udvikle spilleren,  udtaler han.

At brugerne er der, hvor de store stjerner er, gør kontrakterne med stjernerne vigtige, vurderer Mads Christiansen.

Han mener samtidig ikke, at e-sport-holdene har gode ‘voldgrave’. Der er nemlig ingen patenter eller lignende, og fansene følger stjernerne. Desuden kan en pengestærk investor ‘let’ samle et hold og købe sig en plads i en turnering.

- Du har med andre ord ikke den der first mover-fordel, forklarer Mads Christiansen.

Han er samtidig spændt på at se, om de spil, som Astralis Group satser på, også er dem, der stadig er populære om 5-10 år.

Brand og fans

Nikolaj Nyholm, hvad mener du, at jeres 'voldgrav' er?

- Det er vores 'brand'. Ligesom med et fodboldhold, så holder man med sin klub - uanset spillerne på holdet, påpeger Nikolaj Nyholm.

Hvor ser du jeres skalerbarhed?

- Den ligger i den mulige indtjening hos fansene. Vi har fans i lige fra Kina til Nordamerika, og vi har en skalerbar model via produkter, der kan udbydes direkte til vores fans, udtaler han.

På spørgsmålet om sårbarheden ved at en spiller vil ud af en kontrakt, fremhæver Nikolaj Nyholm, at Astralis Group lige har foretaget en spillerudskiftning på tre personer på dets Origin-hold, og med hans ord sat et 'stærkere'' hold.

Ifølge Esportsbets er 9 ud af 13 firmaer på Forbes liste over  “Verdens mest værdifulde Esports firmaer', League of Legends-franchisees. Hver er mere end 800 millioner kroner værd.

Astralis Group forventes at blive børsnoteret 9. december.

Her kan du se Astralis Groups prospekt.